Interim rapport 3. kvartal 2012 NattoPharma ASA

Forskning og Utvikling

Det er oktober 2012 sendt inn et manuskript til et internasjonalt høyt rangert vitenskapelig tidsskrift som beskriver «ben-helse-observasjonenen» i gjennomførte 3-årige dobbelt blinde, random­iserte, placebo­kontrollerte kliniske studien med MenaQ7 intervensjon. Vi forventer å få tilbakemelding fra tidsskriftet innen utgangen av året 2012. Det pågår arbeid med sammenskriving av dataene fra samme studie relatert til vaskulær helse vurdert ut fra pulsbølge­hastighet i blodkar.

Oppfølgingsstudien i Belgia etter den gjennomførte vellykkede pilotstudien i pasienter med nyresvikt er fortsatt i planleggingsfase.

NattoPharma har videre i tredje kvartal kommunisert at vi har utviklet nye MenaQ7 formuleringer, MenaQ7 crystals, og at disse nå er kommersielt tilgjengelige produkter i USA.

Patenter

I løpet av tredje kvartal 2012 fikk NattoPharma informasjon om at «Ex-Uniliver» patentet vårt er godkjent i USA, og at «Omega-3 kombinert med MK7-patentet» er godkjent i New Zealand. For Europa har Selskapet tidligere kommunisert at både «Ex-Unilver» -patentet og de to «Ex-Novartis» patentene er godkjent og gjeldende.

Totalt sett har derfor Selskapet ved inngangen til fjerde kvartal 2012 en styrket patentsituasjon. Det skal enda en gang understrekes at våre godkjente patenter tilsier at det kun er NattoPharma og de kunder som kjøper produkter fra NattoPharma som har rett til å hevde at MK-7 inntak i matvarer eller som kosttilskudd har positive helseeffekter for hjerte og blodåresystemet. Dette gjelder nå både for Europa og USA.

Regulatorisk
NattoPharma er i prosess med utarbeidelse av søknader om «Health Claims» for våre MenaQ7-produter, og vurderer for tiden dataene fra den gjennomførte 3-års studien i relasjon til om en skal søke om godkjennelse som «Article 13.5» eller   “Article 13.1» Health Claims” fra European Food Safety Authority, EFSA innen hjerte-kar for naturlig Vitamin K2 i Europa.

Salg, markeds- og forretningsutvikling

Selskapet hadde et salg på MNOK 2,1 i 3. kvartal 2012 sammenlignet med MNOK 3,0 i 3. kvartal 2011. Hittil i år er salget MNOK 8,5 sammenlignet med MNOK 8 i samme periode 2011.

Salget i Europa viser en vekst på 3,6 % i forhold til samme periode i fjor. Det har vært jobbet opp en solid kunde­masse gjennom flere år, samtidig som man har satt fokus på å utvide antall kunder. Den første kunden innenfor matsegmentet som har besluttet å inkludere MenaQ7, har lansert «Super Healthy Milk», Linwoods, på det irske markedet.

NattoPharma lanserer i disse dager MenaQ7 Crystals på det nord amerikanske markedet. Det er satt inn ekstra aktivitet gjennom ulike markedskanaler for å fremme markedsbudskap og MenaQ7 Crystals’ unike egenskaper.

USA viser en utvikling med en vekst på 20 % i forhold til 3. kvartal 2011.

Finansiell informasjon

Aksjekapitalen pr. 30. september 2012 er NOK 9 497 436 fordelt på 3 165 812 aksjer, hver pålydende NOK 3,-.

I 3. kvartal 2012 var selskapets omsetning MNOK 2,1 og som etter varekost MNOK 1,3 gir en bruttofortjeneste på NOK 0,8 mill. Andre driftskostnader utgjør MNOK -4,3 og drifts­resultatet for perioden er negativ med MNOK 3,4. Etter netto finans med MNOK -0,2 ble kvartalsresultat før skatt på MNOK -3,6. Brutto­ margin for perioden var 39,4 % mot 45 % i 3. kvartal 2011. Akkumulert pr. 30. september 2012 vises en omsetning på MNOK 8,5 og en bruttofortjeneste på MNOK 3,4 etter varekostnad på MNOK 5,2, og som gir en bruttomargin på 39 % sammenlignet med 47,5 % for samme periode i 2011. Ned­gangen i bruttofortjeneste skyldes tap som er realisert i 1. kvartal 2012 vedr. vareparti som ble underkjent av en av våre viktige kunder uten at det foreligger regress mulighet mot leverandør samt generelt prispress, spesielt i det amerikanske markedet. Øvrige driftskostnader utgjør NOK 13,8 og drifts­resultatet er negativt med MNOK 10,4 sammenlignet med MNOK 12,7 for samme periode i 2011.

Selskapets kontantstrøm fra drift var negativ med MNOK 9,4 pr. 3. kvartal 2012 sammenlignet med MNOK 14,6 negativt pr 3. kvartal 2011.

Patent innkjøpt i desember 2006, godkjent av EU våren 2007, samt at teknologi og IPR ble endelig ferdigstilt desember 2007 er grunnlaget for balanseføringen av immaterielle eiendeler i h.h.t. IFRS. Øvrige studier og FoU kostnader blir fortløpende kostnadsført. Basert på at den immaterielle verdien utgjør en vesentlig del av selskapets økonomiske basis, avskrives den over en periode på 5 år fra 2008.

Kontantbeholdningen per 30.09.12 var MNOK 2,3 hvorav MNOK 0,8 er bundne midler for husleiegaranti, tollgaranti og skattetrekk. Per 30.09.2011 hadde selskapet 596 aksjonærer. Sum gjeld og egenkapital utgjør MNOK 6,5 pr. 30. september 2012 mot MNOK 9,3 pr. 31.12.2011.

Selskapets balanse viser en negativ egenkapital på MNOK 8,8.

Selskapets obligasjonslån på MNOK 8,5 er klassifisert som kortsiktig gjeld som følge av at selskapet rapporterer negativ egenkapital og således er i brudd på låne­bestemmelsene med hensyn til krav om positiv egen­kapital, selv om gjenværende løpetid er mer enn 12 måneder. Obligasjonslånet ble fornyet for 2 år pr. 10. juli 2011 med rente på 10,4 % p.a. etterskuddsvis, og er avdragsfritt.

I juli og august tok selskapet opp kortsiktig lån på totalt MNOK 3,0 fra QV Private Equity AB med løpetid frem til 1. desember 2012. QV Private Equity AB er selskapets største aksjonær. For ytterliggere å styrke selskapets likviditet, har selskapet fått rett til å trekke opp et nytt kortsiktig lån på MNOK 1,5 fra QV Private Equity AB, til samme betingelser og med utbetaling i løpet av november 2012.

Korrigert balanse pr. 30.06.2012

I note 7 vises korrigert balanse pr. 30. juni 2012 hvor selskapet har resultatført NOK 0,6 millioner knyttet til estimerte framtidige netto leie­kostnader for leiekontrakt Lysaker Torg 5 som utløper 30.11.2013. Selskapet jobber aktivt med å finne nye leietakere for lokalene, enten gjennom videre utleie eller ved at nye leietaker skriver ny kontrakt på lokalene.

I tillegg har selskapet resultatført NOK 1,08 millioner knyttet til aksjebasert avlønning samt at Under IAS 17 periodiseres leiebetalinger under operasjonelle leie­kontrakter "straight-line" i resultatet. For ny leiekontrakt for kontorlokaler på Høvik, er det resultatført TNOK 41 i leiekostnader i en betalingsfri periode.

Utsikter

Det nye styret arbeider for å styrke selskapets kapitalbase, blant annet gjennom tilførsel av nødvendig finansiering av selskapet inntil selskapet kan nå en positiv cash flow. Dette arbeidet har vært prioritert, og styret har besluttet å innkalle til ekstraordinær generalforsamling 27. november hvor følgende forslag blir lagt frem for godkjennelse;

1. En Fortrinnsrettsemisjon med et bruttoproveny på NOK 10 millioner og maksimum NOK 20 millioner samt tildeling av frittstående tegnings­retter til garantistene for minimumstegningen;

2. En rettet emisjon mot Obligasjonseierne ved konvertering av Obligasjonslånet til egen­kapital;

3. En rettet emisjon mot Kortsiktig Långiver ved konvertering av NOK 3 millioner av det kortsiktige lånet til egenkapital

4. Styrefullmakt til å forhøye aksjekapitalen ved en rettet emisjon som kan benyttes til å finansiere videre vekst, gjennomføre oppkjøp med oppgjør i aksjer eller rask innhenting av kapital for å gjennomføre eventuelle oppkjøp.

Styret presiser at det er risiko knyttet til fortsatt drift og at fortsatt drift er helt avhengig av tilførsel av ny egenkapital.

Styret vil fortsette effektivisering av driften og reduksjon av kostnader, også i 2013.

Tilbakeføring av patent

Saken vedr. MGP Diagnostics AS og tilbakeføring av patent, redegjort for i selskapets ordinære general­forsamling 27. juni 2012 er i prosess og så snart det foreligger ny relevant informasjon vil dette bli kommunisert til markedet.

For ytterlig informasjon, vennligst kontakt:

Frode Marc Bohan,
Styrets leder