• NattoPharma ASA/

Natto: Eksklusiv distribusjonsavtale med Glanbia Nutritionals for USA og Canada vedr. MenaQ7® PURE i vitaminblandinger

Report this content

NattoPharma har signert en eksklusiv distribusjonsavtale med Glanbia Nutritionals, hvor NattoPharma's produkt, MenaQ7® PURE, et renframstilt og regulatorisk klarert produkt (saGRAS), vil bli distribuert som en ingrediens i ferdige vitamin- og helsekost blandinger (premixes) over hele USA og Canada.

Glanbia Nutritionals er den nest største leverandøren av vitamin- og helsekostblandinger globalt. Glanbia-konsernet omsatte året 2013 ferdigprodukter for kost­tilskudd og beriket mat- og drikke på verdensbasis produkter for mer enn 25 milliarder kroner. Selskapet beskriver seg selv som en ledende, innovativ leverandør av “premixes”.

NattoPharma har utviklet MenaQ7® PURE for å sikre et stabilt kvalitetsprodukt som møter de krav som stilles for vitaminer som skal benyttes i kosttilskudd og beriket mat og drikke, både hva gjelder kvalitetsmessige forhold (stabilitet og sikkerhet på produktet blanded inn i ulike vitaminblandinger og matvarer) og å møte de økonomiske kalkyler leverandører av slike ferdigprodukter krever.

“MenaQ7® PURE er Glanbia Nutritionals siste lansering i et arsenal av unike, høykvalitetsprodukter, med Glanbias egne varemerker som har klinisk dokumenterte effekter”, sier Hogne Vik, CEO i NattoPharma. “Markedet for vitamin K2 i USA er økende, fortsetter han. Dette setter vi i sammenheng med øket tilgjengelig klinisk dokumentasjon og kunnskap om ingrediensens evne til å fremme ben- og hjerte-kar helse. I denne sammenheng er avtalen med Glanbia en viktig milepæl for NattoPharma – i arbeidet vårt for å gjøre produktet og varemerket MenaQ7 kjent også innen segmentet for multivitamin og beriket mat”.

“Avtalen med Glanbia er et resultat av det arbeidet vårt USA kontor har utrettet det siste året”, sier Hogne Vik. “Det tar lang tid å få på plass avtaler med store aktører innen kosttilskudds-segmentet i USA. Glanbia har fått en eksklusiv avtale for segmentet “premixer” for MenaQ7 Pure. For å opprettholde denne eksklusiviteten har Glanbia forpliktet seg til å kjøpe betydelige, årlige volumer MenaQ7.

Med de kundeforpliktelser som ligger i NattoPharmas siste signerte markedsavtaler, på toppen av dagens salgsvolum, vil selskapet bli profitablet. All annen vekst i salg av MenaQ7 vil gi NattoPharma ytterligere positive bidrag på bunnlinjen”.

Om NattoPharma og MenaQ7®

NattoPharma utvikler og selger vitamin K2 som blant annet virker forebyggende mot osteoporose og hjerte- og karsykdommer. Selskapet bygger konkurransefortrinn med klinisk forskning, patentbeskyttelser, merkevarebygging og sterk salgs- og markedssatsning.

NattoPharma har enerett til å selge og markedsføre merkevaren MenaQ7® (Vitamin K2 /MK-7) globalt og tilbyr sine vitamin K2-produkter som ingrediens i kosttilskudd, beriket mat og klinisk ernæring. Selskapet har også startet arbeidet med å utvikle en farmasøytisk produktkandidat.

Om Glanbia Nutritionals

Glanbia Nutritionals produserer og selger ingredienser og “ingrediens-blandinger” til bruk i produksjon av ferdigprodukter innen kosttilskudd og beriket mat. De er også store innenfor dyrefor. Glanbia Nutritionals er en divisjon av Glanbia plc, et internasjonalt selskap som produserer næringsprodukter og oster med hovedkontor i Irland. Glanbia har over 5 200 ansatte over hele verden, med tilstedeværelse i 29 land. Glanbias produkter selges i 130 land over hele verden. For mer informasjon om Glanbia, se: glanbianutritionals.com.

Kontaktperson: Hogne Vik CEO, NattoPharma

E-mail: hogne.vik@nattopharma.com