Natto: MenaQ7 lansert i CVS Pharmacies USA

NattoPharma lanserer MenaQ7®i den nasjonale apotekkjeden CVS i USA.  Dermed har selskapet sikret seg distribusjon av brandet og produktet MenaQ7®både i CVS og Walgreens, de to desidert største og ledende apotekkjedene i USA med tilsammen over 15.000 utsalgssteder.

Apotekkjeden CVS i USA har tatt inn NattoPharmas MenaQ7®i sitt “private label” kalsiumprodukt “Calcium + MenaQ7®” som inneholder calcium, vitamin D3 og vitamin K2.

“Denne lanseringen betyr at NattoPharma’s MenaQ nå tilbys kundene til CVS i et kalsiumprodukt som har full nasjonal dekning i USA”, sier Hogne Vik, CEO i NattoPharma. “CVS’s produkt inneholder en dagsdose på 180 mcg vitamin K2, den dosen som er brukt i «MenaQ7® 3-årsstudien» og som viser at daglig inntak av 180 mcg vitamin K2 forsinker utvikling av benskjørhet og blodåreforkalking”.

CVS er et børsnotert selskap med en årlig omsetning på over 125 milliarder dollar og ca 7.500 utsalgssteder i USA. I følge CVS er deres “private label” produkter en av dets viktigste satsningsområder, en produktgruppe som i 2013 stod for ca 18 % av omsetningen.

CVS-lanseringen av MenaQ7®, som kommer parallelt med introduksjonen i Walgreens, betyr at NattoPharma’s MenaQ7® produkt nå er tilgjengelig i over 15.000 apotekutsalg i USA. Som tidligere kommunisert er 2014 året for NattoPharma’s distribusjons- og salgs avtaler med ledende aktører i USA.

På bakgrunn av inngåtte avtaler i 2014 forventer vi økt volumsalg av MenaQ7® fra og med året 2015. Derfor gir lanseringene i CVS og Walgreens, de to største apotekkjedene i USA, grunn til optimisme for NattoPharma’s volum- og salgstall for USA for årene som kommer, sier Hogne Vik. Uten vår fokuserte markedssatsning i USA hadde ikke dette vært mulig”.

“Det er gledelig at de to største apotekkjeder i USA velger MenaQ7® og NattoPharma. Med dette har NattoPharma fått adgang til USA’s “mass-marked segment” for kosttilskudd. Vi er veldig fornøyde med at vår MenaQ7® logo vises på forpakningene, at våre helsepåstander fra “MenaQ7® 3-årsstudien” benyttes og at dagsdosering kommuniseres klart på forpakningene.

Det er en økende bevissthet om at inntak av kalsium alene øker risikoen for hjerte-kar sykdommer i USA og Europa. Det er Vitamin K2’s dokumenterte evne til å fremme ben- og kardiovaskulær helse - «calcium is for your bones, not your arteriesTM» -som i dag driver etterspørselen etter MenaQ7®, sier Hogne Vik.

Om NattoPharma og MenaQ7®

NattoPharma utvikler og selger vitamin K2 som blant annet virker forebyggende mot osteoporose og hjerte- og karsykdommer. Selskapet bygger konkurransefortrinn med klinisk forskning, patentbeskyttelser og rettigheter, samt sterk salgs- og markedssatsning.

NattoPharma har enerett til å selge og markedsføre merkevaren MenaQ7® (Vitamin K2 /MK-7) globalt og tilbyr sine vitamin K2-produkter som ingrediens i kosttilskudd, functional food og medical food. Selskapet er også i ferd med å utvikle en farmasøytisk produktkandidat.

Kontaktperson: Hogne Vik CEO, NattoPharma

E-mail: hogne.vik@nattopharma.com