Natto: Nytt alternativ til Warfarin / Marevan fortynner blodet uten å øke risikoen for blodåreforkalkning

En oversiktsstudie1 fra Universitetet i Maastrichs, Holland, er publisert i det internasjonale tidsskriftet Nutrients. Studien viser at K-vitamin er viktig for å forhindre blodåreforkalkning og at den nye generasjon av blodfortynnende legemidler er tryggere enn forgjengerne som Warfarin og Marevan. Med bruk av nye orale antikoagulanter (DOAC) unngår en de vanlige bivirkningene av blodfortynnende legemidler og forebygger utviklingen av blodåreforkalkning.

For pasienter med risiko for blodpropp har blodfortynnende Vitamin K-antagonister (VKA), eller orale antikoagulanter som de også kalles, vært de mest brukte legemidler de siste 50 årene. VKA, som blant annet omfatter legemidlene Warfarin og Marevan, krever på grunn av sin sammensetning regelmessige blodprøvekontroller, og kan påvirke andre medisiner og næringsstoffer negativt. I følge forskere er en av bivirkningene til VKA at de reduserer vitamin K-nivåene i blodårene, noe som igjen kan føre til øket aterosklerose.

Problemene knyttet til bruk av disse ”eldre” blodfortynnende legemidler har vært en pådriver til utviklingen av alternative blodfortynnende stoffer, noe som har resultert i de såkalte direkte orale antikoagulanter (DOAC). Disse stoffene påvirker koagulasjonsfaktor Xa eller trombin direkte. Dessuten påvirker de ikke andre næringsstoffer som vitamin K. Vitamin K vet vi har en positiv innvirkning på hjerte-kar helsen. Dette er dokumentert i undersøkelsen publisert i Nutrients, hvor forskere fra universitetet i Maastricht har gjennomgått resultater fra en rekke kliniske studier gjennomført på personer med blodåreforkalkning som benytter blodfortynnende medisiner.

"Orale antikoagulantia blokkerer aktiviteten av vitamin K-avhengige proteiner. Dette har vist seg å øke blodåreforkalkninger og dermed påvirke hjertehelsen negativt. Det er åpenbart at blodfortynnende medikamenter som ikke forstyrrer vitamin K-funksjonen ville være mye bedre for pasientene", sier Hogne Vik, administrerende direktør i NattoPharma, som er den verdensledende leverandøren av MenaQ7® vitamin K2.

Ved å aktivere de vitamin K-avhengige proteinene, bidrar MenaQ7 vitamin K2 til at kroppen benytter kalsiuminntaket sitt på en riktig måte. Dette vitaminet hjelper kroppen til å flytte kalsium til bein der det trengs, og bort fra fra blodårene hvor det kan forårsake åreforkalkning.

Oversikts-studien viser til at flere kliniske enkelt-studier tidligere har dokumentert disse effektene av MenaQ7 vitamin K2. De helsemessige fordelene har blant annet litt bekreftet i en studie fra 2013 publisert i Osteoporose International (2), og i en studie fra 2015 publisert i Trombosis and Haemostasis (3).

"Pågående kliniske studier undersøker om vitamin K2 kosttilskudd kan stoppe eller redusere åreforkalkning. Resultatene fra disse nye studiene kan føre til at vi i tiden som kommer regelmessig vil kunne teste om inntak av DOAC kombinert med K2 både kan føre til redusert fare for utvikling av blodpropp samt redusere blodåreforkalkninger, " skriver forskerne bak den nye studien.

"Det å få i seg tilstrekkelige mengder vitamin K fra mat og kosttilskudd har vist seg å være gunstig for både beinstyrke og kardiovaskulær helse," fortsetter Hogne Vik. "Vi ønsker derfor velkommen alle nye data som kan bidra til en bedre forståelse og dermed aksept for at det finnes alternativer til den tradisjonelle medisinske blodfortynnende behandlingen med VKA som i alt for stor grad benyttes i dag. Forhåpentligvis vil ny viten om DOAC innebære at vi får en endret og bedret standart behandling der det er behov for bruk av blodfortynnende medisiner, og at hjerte-kar helsen til pasientene forbedres."

Les hele studiet i ernæring her: http://www.mdpi.com/2072-6643/7/11/5479/htm

Kilder:

1. van Gorp RH, Schurgers LJ. Nye Innsikt i de Fordeler og ulemper ved klinisk bruk av vitamin K-antagonister (VKAS) Versus Direkte orale antikoagulanter (DOACs). Næringsstoffer 2015 7, 1-20; doi: 10,3390 / nu7115479

2. Knapen MHJ et al. Tre års lavdose menaquinone-7 tilskudd bidrar til å redusere bentap hos friske postmenopausale kvinner. Osteoporose Int. 2 013 September; 24 (9): 2499-507.

3. Knapen MHJ et al. Menaquinone-7 Tilskudd Forbedrer arteriell stivhet hos friske postmenopausale kvinner: double blind, randomisert klinisk trial Thrombosis og Haemostasis, 2015; 19, 113 (5).

Om MenaQ7®

MenaQ7® er den best dokumenterte, kommersielt tilgjengelig vitamin K2 som MK-7 med garantert effektivitet og stabilitet, klinisk dokumentasjon og internasjonale patenter. MenaQ7 er tilgjengelig i to varianter: naturlige vitamin K2 som MK-7 krystaller og natur identisk syntetisk vitamin K2 som MK-7 PURE. For informasjon om de helsemessige fordelene av MenaQ7, besøk menaq7.com.

Om NattoPharma

NattoPharma ASA, basert i Norge, er en verdensledende innen vitamin K2 forskning og utvikling. NattoPharma er eksklusiv leverandør av MenaQ7 Vitamin K2 som MK-7. Selskapet har en multi-årig forsknings- og utviklingsprogram for å underbygge og oppdage de helsemessige fordelene av vitamin K2 for applikasjoner i markedet for funksjonell mat og kosttilskudd. Med en global tilstedeværelse, har selskapet etablert sin nordamerikanske datterselskap, NattoPharma USA, Inc., Metuchen, NJ. For mer informasjon, besøk nattopharma.com.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Hogne Vik, administrerende direktør i NattoPharma

E-post: hogne.vik@nattopharma.com