Natto: Statiner Hemmer Vitamin K2 og Stimulerer Forkalkning av Arterier

OSLO, NORGE (19. mai 2015). En ny artikkel publisert på nettet i «Expert Review Clinical Pharmacology» hevder at statiner kan fungere som "mitokondrie giftstoffer" med negative effekter på hjerte og blodkar.  Mekanismene for dette er forsinkelse av ferdigstillelse av koenzym Q10 (CoQ10) samt hemning av vitamin K2.  Vitamin K2 aktiverer Matrix Gla-proteinet (MGP), som i sin tur beskytter arterier fra forkalkning.

Vitamin K2 spiller en avgjørende rolle for aktivering av Matrix Gla-proteinet (MGP), som i sin tur hemmer forkalkning av bløtvev og arterie-vegger. MGP er til stede i beinvev, blodårer, lunger, hjerte og nyrer. Den aktiverte formen av MGP binder kalsium og beskytter blodkar fra forkalkning. En aktivering (karboksylering) av MGP krever tilstrekkelig mengde vitamin K2. I følge forfatterne hemmer statiner effekten av vitamin K2 og bidrar dermed til en akselerert og øket forkalkning av hjertets koronararterier.

"De publiserte data tyder på at statiner motvirker vitamin K2’s positive helse-effekter," sier administrerende direktør i NattoPharma, Hogne Vik. "Omvendt er det dokumentert at inntak av kosttilskuddet vitamin K2, spesielt MK7, bidrar positivt til hjerte-kar helse."

Den studien som understøtter Vik’s uttalelse: "Menaquinone-7 tilskudd forbedrer arteriell stivhet i friske postmenopausale kvinner," ble nylig publisert på nettet i tidsskriftet Thrombosis and Haemostasis.   Studien demonstrerte en positiv effekt av Vitamin K2; MenaQ7®, på kardiovaskulær helse gjennom sin forbedring av arteriell fleksibilitet. Vik fortsetter: «Denne studien er viktig fordi det er en intervensjonsstudie med et vitamin K2 kosttilskudd, MenaQ7. Studien bekrefter det tidligere populasjonsbaserte studier har vist: at det er en positiv korrelasjon mellom mengde inntatt vitamin K2 og redusert arteriell forkalkning, som igjen betyr redusert risiko for koronar hjertesykdom.»

Forskere ved forskningsgruppen VitaK ved Universitetet i Maastricht i Nederland overvåket 244 friske postmenopausale kvinner i tre år ved å måle pulsbølgehastighet i definerte arterier ved bruk av ultralydteknikker. Deltakerne i alderen 55-65 år, ble randomisert til å ta 180 mikrogram MenaQ7 eller placebokapsler daglig i tre år. Resultatene fra studien bekreftet at MenaQ7 Vitamin K2 ikke bare hemmet utvikling av aldersrelatert stivhet i blodårene, men også gjort med statistisk signifikans forbedret arterienes elastisitet.

For å se studien om "statiner og vitamin K2" online før publisering, besøk http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25655639 .

Slik ser det kardiovaskulære studien ut online før publisering i mai 2015 utgaven av trombose og Haemostasis, besøk http://th.schattauer.de/en/contents/ahead-of-print/february-19-2015/issue/special/manuscript/24032/show.html .

Om NattoPharma og MenaQ7

NattoPharma utvikler og selger vitamin K2 inkludert forebyggende effekt mot beinskjørhet og hjerte- og karsykdommer. Selskapet bygger konkurransefortrinn i klinisk forskning, patenter, og rettigheter, samt godt salg og markedsføring, og dens MenaQ7® merkevare er den eneste klinisk validert vitamin K2 på markedet. NattoPharma har eksklusive rettigheter til å selge og markedsføre merkevaren MenaQ7® Vitamin K2 som MK-7 globalt og tilbyr sine vitamin K2 produkter som ingredienser i kosttilskudd, funksjonell mat og medisinsk mat. Selskapet er også i ferd med å utvikle et farmasøytisk produkt kandidat.

Kontakt:

Hogne Vik, NattoPharma CEO