NattoPharma og PL Thomas går sammen om å fremme salget av MenaQ7® Crystals Naturlig Vitamin K2 i USA

27. juni, OSLO, og MORRISTOWN, NJ - NattoPharma ASA og PL Thomas Inc., annonserer at de inngår en strategisk allianse for å fremme salget og markedsføringen av den patenterte MenaQ7® Natural Vitamin K2 innen helsekost-, næringsmiddel- og nutrikosmetikkindustien i USA. Avtalen er ikke-eksklusiv fra NattoPharma sin side. Dette betyr at NattoPharma – både sammen med PL Thomas og gjennom sitt eget, nyopprettede USA-kontor - vil intensivere arbeidet for å bli den dominerende vitamin K2 aktør i USA.

PL Thomas og NattoPharma innledet i 2006 et samarbeid for å introdusere det naturlige vitamin K2 med merkenavnet MenaQ7 til ernæringsindustrien i det amerikanske markedet. Sammen bygget de to selskapene det amerikanske markedet for vitamin K2. Første halvår 2010 omsatte NattoPharma MenaQ7 i USA for 7,9 millioner kroner. PL Thomas sørget da for hele (100 %) av denne omsetningen, som utgjorde 45 % av selskapets samlede omsetning globalt dette halvåret. Sammen er PL Thomas og NattoPharma ansett som pionerene som har introdusert og gjort kjent at vitamin K2 er viktig for å opprettholde ben- og kardio-vaskulær helse.

Den positive markedsutviklingen for MenaQ7 i USA stoppet helt opp andre halvår 2010. NattoPharma’s daværende ledelse sa da opp distribusjonsavtalen med PL Thomas, og satset på å selge produktet på egen hånd. Dette mislyktes. NattoPharma sitt salg av MenaQ7 i USA andre halvår 2010 var på 1,0 millioner (da solgt gjennom andre kanaler enn PL Thomas), noe som utgjorde 28 % av selskapets totale omsetning. Fra og med året 2011 har MenaQ7 salget i USA vært nesten «ikke-eksisterende». PL Thomas har også registrert en betydelig reduksjon i salget av sitt vitamin K2 etter at samarbeidet med NattoPharma ble avsluttet.

• Første halvår 2010 omsatte NattoPharma MenaQ7 for kr. 7,9 mill i USA, alt (100 %) gjennom PL Thomas.
  • Andre halvår 2010 omsatte NattoPharma MenaQ7 for kr. 1,0 mill i USA, etter avsluttet kontrakt med PL Thomas.

"PL Thomas har alltid vært et selskap som har fokusert på lansering av innovative ingredienser og har dermed vært i forkant av ledende trender innen ernæringsindustrien," sier Paul Flowerman, president i PL Thomas. Han fortsetter:

"Vår fortsatte tro på og engasjement rundt MenaQ7 gjør at PL Thomas er svært glade for å kunne gjenoppta samarbeidet med det «opprinnelige leder-teamet» i NattoPharma. Vi har sterk tro på at MenaQ7 er et nødvendig vitamin, som er avgjørende for at vanlige mennesker skal kunne opprettholde god benhelse, friske blodårer og god hjertefunksjon også i den siste delen av livet. Gjennom de forskningsinvesteringer NattoPharma har foretatt i MenaQ7, er PL Thomas nå i stand til å tilby vår voksende kundebase en klinisk dokumentert ingrediens. I tillegg har substansen et godkjent amerikansk patent for hjertehelse."

Hogne Vik, MD, PhD, MBA, administrerende direktør i NattoPharma, legger til: "NattoPharma har i løpet av det siste året ikke bare fått styrket våre patenter i Europa og i USA, men også fått publisert vår banebrytende tre-års klinisk studie med MenaQ7 på benhelse i det prestisjetunge tidsskriftet Osteoporose International. Tre-års studien viser i tillegg at daglig inntak av MenaQ7 også reverserer utviklingen av blodårestivhet, noe som er positivt for å bevare sunne blodkar og hjertehelse. De godkjente patentene våre og den publiserte studien posisjonerer MenaQ7 som et viktig forebyggende helsekostprodukt. Vi forventer en betydelig økning i salget av produktet nå som helsefordelene med Vitamin K2 er blitt mer og mer anerkjent."

PL Thomas og NattoPharma har relansert sitt strategiske partnerskap etter et opphold på 3 – 4 år. I løpet av det siste året har NattoPharma gjennomgått en betydelig restrukturering, utviklet neste generasjons MenaQ7 produkt, fått flere patenter i EU og USA samt publisert imponerende studieresultater som demonstrerer MenaQ7’s evne til å bevare benstyrken og å redusere bentap i tillegg til dets betydelige fordeler for sunn hjertehelse.

"Gjenforening av de to selskapene som var pionerene ved introduksjonen av naturlig vitamin K2 i det Nordamerikanske markedet, demonstrerer de to selskapenes vilje til å fronte og fremme dokumentert ernæringsmessige teknologi og nye produkter. Dette gir begge selskaper muligheter til å bygge betydelige aksjonærverdier", sier arbeidende styreformann i NattoPharma, Frode Marc Bohan.

Om NattoPharma og MenaQ7

NattoPharma ASA er et norsk bioteknologisk-basert nutraceutical selskap med enerett til å selge og markedsføre merkevaren MenaQ7®, naturlig vitamin K2. MenaQ7 er støttet av revolusjonerende forskning som underbygger en klar effekt for ben- og kardiovaskulærhelse.

Selskapet tilbyr sine produkter som ingrediens i kosttilskudd samt i beriking av matvarer og har flere internasjonale patenter. NattoPharma har inngått en allianse med VitaK BV, verdens ledende eksperter innen forskning og vitenskapelig dokumentasjon av K vitaminer, for å underbygge de helsemessige fordelene av vitamin K2.

Om P.L.Thomas

P.L. Thomas, en av USA's ledende aktører innen helsekost, står for utvikling og distribusjon av forskningsbaserte ingredienser som forbedrer kroppens helse og vitalitet. PLT er dedikert til å skape grunnlag for videre vekst for sine leverandører så vel som sine kunder, gjennom sitt nettverk av strategiske allianser og med et fokus på høy kompetanse, markedsressurser og service.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Hogne Vik

CEO, NattoPharma