NattoPharma overtar VitaSynth Ltd.

NattoPharma kjøper de resterende 66 prosent av aksjene i selskapet Vitasynth Ltd og sikrer seg dermed tilgang til et syntetisk vitamin K2-produkt av farmasøytisk kvalitet. NattoPharma kjøpte i april i år 34 prosent av Vitasynth Ltd for EUR 600.000 med opsjon på kjøp av resten av selskapet, som nå er utøvet. Overtakelsen finner sted innen utgangen av 2013 med oppgjør i 2.336.000 NattoPharma-aksjer og kontantbetaling med Euro 180 000.

-Oppkjøpet av VitaSynth Ltd. er et viktig steg for NattoPharma for å befeste vår dominerende posisjon som leverandør av vitamin K2-produkter til helsekost­markedet og markedet for funksjonell mat, samt for vår videre strategiske satsing innen farmasi, sier daglig leder i NattoPharma, Dr. med. Hogne Vik.

NattoPharmas beslutning om kjøp av de resterende Vitasynth-aksjene var et resultat av at Vitasynth kunne dokumentere en meget høy renhetsgrad for vitamin K2. Renhetsgraden er så høy at produktet ikke bare tilfredsstiller internasjonale kvalitetskrav for tilsetning i kosttilskudd og funksjonell mat, men også sikrer NattoPharma sin første farmasøytiske produktkandidat. Overtakelsen representerer derfor et strategisk kvantesprang for NattoPharma.

Overtakelsen finner sted etter NattoPharma på et uavhengig laboratorium har kvalitetssikret at Vitasynth Ltd. er i stand til å fremstille et rent syntetisk og biologisk aktivt vitamin K2-produkt. Styret i NatoPharma har derfor under et ekstraordinært styremøte søndag 1. desember 2013 besluttet å utøve opsjonen for kjøp av de resterende 66% av aksjene i VitaSynth Ltd.

-NattoPharma vil med oppkjøpet av VitaSynth Ltd. kunne levere kosttilskuddsmarkedet store volumer syntetisk, høykvalitets vitamin K2 til konkurranse­dyktige priser fra og med første halvår 2014. Tilgjengelig produksjonskapasitet i godkjente anlegg vil kunne dekke forventet etterspørsel fram mot utgangen av 2015, sier styreleder i NattoPharma Frode M. Bohan.

Om NattoPharma og MenaQ7

NattoPharma utvikler og selger vitamin K2 som blant annet virker forebyggende mot osteoporose og hjerte- og karsykdommer. Selskapet bygger konkurransefortrinn med klinisk forskning, patentbeskyttelser og-rettigheter, samt sterk salgs- og markedssatsning. NattoPharma har enerett til å selge og markedsføre merkevaren MenaQ7® (Vitamin K2 /MK-7) globalt og tilbyr sine produkter som ingrediens i kosttilskudd, functional food og medical food.

Se www.nattopharma.no for mer informasjon.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Hogne Vik
CEO, NattoPharma ASA