Nye kliniske data viser at MenaQ7 forhindrer utvikling av benskjørhet og reverserer eksisterende åreforkalkning

NattoPharma’s kliniske studie av kvinner i overgangsalderen viser at daglig inntak av 180 mcg MenaQ7 forhindrer tap av benvev og fjerner kalk fra blodåreveggene.

Bakgrunn

NattoPharma er et bioteknologiselskap som siden etableringen i 2004 har vært verdensledende innen produktutvikling og dokumentasjon av helseeffekter av vitamin K-2 produktet MenaQ7. Gjennom forskningssamarbeidet med VitaK, vitamin K2 forskningssenteret i Maastricht, Nederland, gjennomførte NattoPharma i årene 2008 – 2011 en 3-års intervensjonsstudie av 240 menopausale kvinner (kvinner i overgangsalderen). Halvparten (120) av kvinnene som deltok i studien inntok over tre år 180 mcg MenaQ7 daglig, mens den resterende halvparten inntok placebosubstans. Studien ble gjennomført i Nederland, og deltakerne ble fulgt opp med regelmessige legebesøk gjennom hele studieperioden. De første gjennom­arbeidede resultatene fra studien er nå klare for publisering.

MenaQ7 stopper utvikling av osteoporose (benskjørhet)

Benmålingene fra studien (bentetthet og beinstyrke) er nylig gjennomgått. En vitenskapelig artikkel om resultatene blir i dag sendt inn for evaluering og publisering til et internasjonalt anerkjent vitenskapelig tidsskrift. Resultatene fra studien viser overraskende at kvinnene i MenaQ7 gruppen opprettholdt sin benmasse og beinstyrke tilnærmet 100 % gjennom testperioden på tre år, mens placebogruppen i samme periode gjennomsnittlig tapte 2 - 5 % av sin beinmasse. Forskjellen var statistisk signifikant allerede etter det første året, men forsterket seg etter år to og år tre. «Osteoporose er den nye folkesykdommen i den vestlige verden», sier styreleder Frode M. Bohan. «Osteoporose utvikler seg hos menn og kvinner fra 50 årsalderen. Hittil har vi ikke hatt noen gode tiltak og/eller stoffer som kan forhindre dette bentapet. De konsistente funnene for MenaQ7 viser nå at NattoPharma kan tilby personer som står i fare for utvikling av osteoporose et produkt som stopper videre tap av benmassen», fortsetter han.

MenaQ7 gjør stive blodkar elastiske og funksjonelle

Stive og forkalkede blodkar leder lydbølger raskere enn myke, elastiske og friske blodkar. Kvaliteten på blodkar kan måles ved bruk av ultralyd – «puls wave velocity». Treårsstudien viser – med statistisk signifikans - at de 120 kvinnene som daglig inntok 180 mcg MenaQ7 utviklet mykere blodårevegger, mens de 120 kvinnene som inntok placeboprodukt fikk en gradvis økende blodåreforkalkning. Slike resultater er aldri tidligere dokumentert og beskrevet i relasjon til inntak av noen typer mat eller medisiner. «Dataene som viser at stive blodkar blir mer elastiske etter regelmessig inntak av MenaQ7, forklarer årsaken til beskrevne observasjoner fra store kliniske studier relatert til hjerte-kar sykdom og inntak av vitamin K2», sier daglig leder Hogne Vik. «Mange har stilt seg uforstående og undrende til at risikoen for utvikling av hjerte-kar sykdom var 50 % lavere hos personer med høye konsentrasjoner MK7 i blodbanen sin, sammenlignet med personer med lave MK7 verdier. Nå vet vi at høyt MK7 innhold i blodet korrelerer med friske blodårer, blodårer som vanskeligere tettes til enn forkalkede og syke blodårer», fortsetter Vik.

Studieresultatenes kommersielle betydning for NattoPharma

Vitamin K2 er et lite kjent og lite brukt vitamin. Etter at inntak av fermentert (gjæret) mat er blitt sterkt redusert i den vestlige verdens diett, får denne befolkningen i seg alt for lite vitamin K2. Det har ført til generell vekst i forekomsten av «bortfalls-sykdommer» som åreforkalkning og benskjørhet. Dokumentasjonen av sammenhengen mellom disse tilstandene og mangelen på vitamin K2, har av mange – hittil - ikke blitt ansett å være overbevisende. NattoPharma vil publisere de analyserte dataene fra

treårsstudien i form av vitenskapelige artikler innen kort tid. Vi har stor tro på at dataene vil “tale for seg selv”, og medføre øket interesse for selskapets produkt, MenaQ7, og dertil et øket salg. «Dataene fra

treårsstudien er langt på vei sensasjonelle», sier styreleder Frode M. Bohan. «Nå er det å håpe at helse­personell og vanlige folk forstår hvilken mulighet de faktisk har til – på en enkel og billig måte- å bevare benhelsen sin samt bevare et funksjonsdyktig hjerte langt inn i alderdommen. NattoPharma er klar til å tilby sitt produkt MenaQ7 til alle som trenger det over hele verden», fortsetter han.

NattoPharma har verdensrettighetene til produktet MenaQ7, har finansiert og står bak de viktigste kliniske studiene med vitamin K2 og eier godkjente, verdensdekkende patenter relatert til tilsetting av vitamin K2 til mat og til vitamin K2’s effekter på benbygning og hjerte-kar systemet. «Finansielt er det grunn til å tro at kommunikasjonen og forståelsen av de positive resultatene fra treårsstudien vil bli hyggelig for NattoPharma og dets samarbeidspartnere både på kort og langt sikt», sier styremedlem Frank Bjordal.

Kontaktpersoner:

Styreleder Frode M. Bohan: telefon +47 95 21 69 50