Fokus gir bedring for Natural

Report this content

Med et resultat etter skatt på 2,1 millioner kroner for første kvartal, har bioteknologiselskapet Natural ASA oppnådd en positiv økning på 4,4 millioner over fjorårets resultat. Fokus på selskapets egenskaper som et bioteknologiselskap innen ernæring og strategisk utenlandssatsing har bidratt til de positive tallene.

Langsiktige lisensavtaler - Natural er mellomleddet mellom forsknings- og utviklingsmiljøene og industrielle aktører, og vår ambisjon er å forme fremtidens ernæring med utgangspunkt i lipiders viktighet for mennesker og dyr, sier administrerende direktør Jostein Dalland. Resultatene kommer fra lisensinntekter. Langsiktige lisensavtaler med globale aktører som Cognis, BASF og Loders Croklaan, er inngått som følge av Naturals fokus på utvikling av patentbeskyttede løsninger. Denne form for kommersialisering av kunnskap er uvanlig i Norge. Tonalin® lansert i Thailand, Hong Kong og Tyskland Tonalin®, Naturals varemerke innen CLA, er lansert i ytterligere tre land i første kvartal 2005. Lanseringene er del av varemerkets globalisering og markedsspredning, og det er forventet ytterligere lanseringer framover. I følge markedsovervåkningsselskapet Mintel ble det i 2004 lansert 30 nye CLA produkter globalt, og dette fordelt på syv land. Tonalin® ble lansert i Spania som ingrediens i melk, juice og yoghurt i 2. kvartal 2004. Målinger ut av butikk viser at det er solgt over 14 millioner liter Tonalin®-beriket melk, juice og yoghurt i denne 12-måneders periode. Klinisk studie på Tonalin® publisert i Journal of Nutrition Resultatene fra den 24 måneder lange kliniske studien på Tonalin® ble publisert i april 2005-utgaven av tidsskriftet Journal of Nutrition. Studien konkluderer med at inntak av Tonalin® medfører en fettreduserende effekt som opprettholdes over studiens lengde. Dette er i samsvar med 12-måneders studie publisert i juni 2004 i tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition, som konkluderte med en fettreduksjon på nærmere 9 prosent. Driftsinntekter i første kvartal var 11,3 millioner kroner og likviditetsbeholdningen per 31. mars var på 27,7 millioner. Tilsvarende tall for første kvartal 2004 var 12,7 millioner kroner i driftsinntekter med likviditetsbeholdning på 41,6 millioner kroner. Egenkapitalprosenten var 66,1 prosent. Per 31. mars 2005 hadde Natural 967 aksjonærer, hvorav de største var: Life Capitol AS (38,83 %), Nordea Bank Danmark NOM (18,87 %), Deutsche Bank NOM (9,85 %), Marlin Verdi (3,45 %). Utenlandsandelen var 31,0 %.