Navamedic ASA: Foreslår børsnotering av Medtech-virksomheten

Oslo, 14. mai 2019 – Styret i Navamedic ASA (OSE: NAVA) har besluttet å foreslå for selskapets ekstraordinære generalforsamling å selvstendig notere Medtech-divisjonen på Oslo Børs i løpet av tredje kvartal 2019. Divisjonen kommersialiserer Sippi®, et nytt og proprietært system for digital og trådløs urinmåling med et betydelig globalt langsiktig inntektspotensial.

- Medtech-virksomheten kommersialiserer Sippi, en helt ny standard for urinmonitorering med et globalt markedspotensial, som gjør det mulig med automatisert digital måling. Urinmonitorering er den siste manuelle, ikke-digitale parameteren på intensivavdelingene og vi ser betydelige verdiskapningsmuligheter for produktfamilien framover. Ettersom det er få markedssynergier mellom å kommersialisere medisinsk teknologi og vår kjernevirksomhet innen å tilby markedsadgang for farmasiselskaper i Nord-Europa, så mener vi at Medtech-divisjonen fortjener en selvstendig vekstplattform. Styret vil derfor foreslå å notere divisjonen som en selvstendig virksomhet på Oslo Børs for å maksimere verdiskapningspotensialet, sier Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør i Navamedic.

Styret vil foreslå for selskapets ekstraordinære generalforsamling å splitte selskapet og notere Medtech-divisjonen på Oslo Børs i tredje kvartal 2019.

Sippi® setter en ny standard for urinmonitorering på sykehus ved å muliggjøre automatisert og digital måling. Trygg og nøyaktig måling av pasienters urinproduksjon er et vitalt parameter for alle intensivpasienter og for ulike pasientgrupper på andre avdelinger. I tillegg motvirker Sippi® oppbygging av biofilm ved hjelp av den proprietære teknologien, og helsepersonellet varsles dersom biofilmen når kritiske nivåer.

- Sippi adresserer to store problemer i helseindustrien: sykehusinfeksjoner og stresset personell med for liten tid til pasienten. Som neste generasjons digitale og trådløse urinmåling, som også motvirker infeksjoner, tilbyr Sippi en unik og regulatorisk godkjent løsning i et betydelig marked. Som vi sier til våre kunder: Sippi forenkler pasientomsorgen og motvirker infeksjoner, sier Gamborg Andreassen og fortsetter:

"Den proprietære Sippi-teknologien representerer et betydelig langsiktige inntektspotensial på over NOK 250 millioner årlig. Vi ser frem til å presentere den detaljerte planen for den separate børsnoteringen og den nye strategien i tredje kvartal."

Carnegie er engasjert som rådgiver for børsnoteringen av Medtech-divisjonen på Oslo Børs.

Selskapet avholder en presentasjon av resultatene for første kvartal 2019 på Felix Konferansesenter, Aker Brygge, Oslo, onsdag 15. mai. Presentasjonen starter klokken 08.30 og strømmes direkte på www.navamedic.com.

Kathrine Gamborg Andreassen, CEO, Navamedic

Mobil: +47 951 78 680

Toril Ås, CFO, Navamedic

Mobil: +47 957 01 071

E-post: toril.as@navamedic.com

Navamedic ASA, etablert i 2002, tilbyr en markedstilgangsplattform for distribusjon av helseprodukter til pasienter, sykehus og apotek i Norden. Selskapet introduserer også Sippi®, et nytt system for digital urinmåling, i det globale markedet. Navamedic har hovedkontor i Oslo, Norge, og er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA).