Navamedic ASA: Resultater for andre kvartal og første halvår 2019

Oslo, 23. august 2019 – Navamedic ASA (OSE: NAVA) fortsetter å vokse og rapporterte NOK 47,2 millioner i driftsinntekter i andre kvartal 2019, opp 4,4% fra tilsvarende periode i 2018. EBITDA-resultatet endte på NOK 0,9 millioner (NOK 5,6 millioner i andre kvartal 2018), hovedsakelig som en følge av prosjektkostnader relatert til fisjonen av Medtech, og økt fokus på forretningsutvikling. Fisjonen og den separate børsnoteringen gir en plattform for akselerert vekst i både Pharma og Medtech.

- Vi har startet implementeringen av den nye vekststrategien og ser et betydelig potensial i å utnytte Navamedics skalerbare plattform for lansering av egne nye produkter, og nye produkter for våre partnere. Veksten fortsatte i andre kvartal 2019, drevet av de gode resultatene innen produktkategoriene Obesity og Medical Nutrition. Vi ser fram til å fortsette veksten i dagens portefølje, i tillegg til å introdusere nye produkter og utforske potensielle M&A-muligheter, sier Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør i Navamedic.

I andre kvartal 2019 var selskapets driftsinntekter NOK 47,2 millioner, opp fra NOK 45,2 millioner i samme kvartal i fjor. Bruttomarginen var 34,4% (34,9%), og EBITDA-resultatet var NOK 0,9 millioner (5,6). I første halvår 2019 økte driftsinntektene til NOK 92,7 millioner (87,8), mens EBITDA-resultatet endte på NOK 1,4 millioner (2,7).

- Samtidig som vi fortsatte å bygge videre på vår kjernevirksomhet; å tilby en svært effektiv plattform for lansering av egne nye produkter, og nye produkter for våre partnere, foreslo vi en viktig strategisk beslutning for selskapets ekstraordinære generalforsamling: fisjon og separat børsnotering av Medtech-divisjonen for å etablere en plattform for akselerert vekst i både Pharma og Medtech, sier Gamborg Andreassen.

Den ekstraordinære generalforsamlingen i Navamedic godkjente 5. august planen for fisjon og separat børsnotering av Medtech-divisjonen, som er forventet gjennomført i begynnelsen av november 2019. Medtech-divisjonen kommersialiserer Sippi®, et nytt system for digital og trådløs urinmåling med et globalt markedspotensial. Den proprietære Sippi-teknologien representerer betydelige, langsiktige inntektsmuligheter for Navamedic.

- Ved intensivavdelingene på sykehusene er urinmåling siste skanse for manuelle målinger. Urinmåling binder i dag opp helsepersonellets tid og ressurser, noe som fører til stress, feil og i siste instans sykehusinfeksjoner. Som nestegenerasjons digitale og trådløse system for urinmåling og forebygging av infeksjoner, retter Sippi® seg mot attraktive markeder med et unikt produkt som dekker et betydelig medisinsk behov. Vi ser betydelige, langsiktige globale markedsmuligheter for den proprietære Sippi-produktfamilien, avslutter Gamborg Andreassen.

Selskapet avholder en presentasjon av resultatene for andre kvartal 2019 på Felix Konferansesenter, Aker Brygge, Oslo, fredag 23. august. Presentasjonen starter klokken 08.30 og vil strømmes direkte på www.navamedic.com.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Kathrine Gamborg Andreassen, CEO, Navamedic

Mobil: +47 951 78 860

E-post: kathrine@navamedic.com

Toril Ås, CFO, Navamedic

E-post: toril.as@navamedic.com

Navamedic ASA, etablert i 2002, tilbyr en markedstilgangsplattform for distribusjon av helseprodukter til pasienter, sykehus og apotek i Norden. Selskapet introduserer også Sippi®, et nytt system for digital urinmåling, i det globale markedet. Navamedic har hovedkontor i Oslo, Norway, og er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA).

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act.

Tags: