Navamedic ASA: Resultater for andre kvartal og første halvår 2020

Oslo, 20. august 2020 – Navamedic ASA (OSE: NAVA) økte driftsinntektene med 5.5% i første halvår 2020 sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Selskapet rapporterte driftsinntekter på NOK 42.1 millioner i andre kvartal 2020, med en EBITDA på NOK -2.1 millioner. Navamedic ble påvirket av Covid-19 i kvartalet. Selskapet fortsatte å styrke sin plattform for vekst i første halvår og gjentar sin mellomlange- til langsiktige ambisjon om å bli et selskap med NOK 500 millioner i omsetning.

- I første halvår tok vi viktige steg som et rendyrket, nordisk farmaselskap med mål om vekst i Nord-Europa. Vi fortsatte å skape vekst for vår eksisterende portefølje, har tilføyd nye og relevante produkter i apotek og på sykehus, og har lansert produkter i nye land. Vi er glade for å se etterspørselen etter produkter som Mysimba® og Alflorex®, begge solide eksempler på attraktiviteten til vår portefølje, verdien av vår lokale ekspertise og sterke relasjoner til pasienter og kunder, sier Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør i Navamedic, og fortsetter.

- I halvåret som har gått har vi også jobbet for å håndtere Covid-19-situasjonen og minimere effekter på tilbud og etterspørsel som følge av pandemien. I andre kvartal opplevde vi noe lavere salg på tvers av produktkategoriene, og volatilitet for Imdur®. Vi tok umiddelbart grep for å håndtere situasjonen, parallelt med at vi gjennomførte strategisk viktige vekstinvesteringer i organisasjonen og plattformen vår. Samlet sett er vi fornøyd med å se at vi har fått igjen for innsatsen.

En av de viktigste hendelsene i perioden var kjøpet av markedsføringstillatelser for en serie av antibiotikaprodukter for bruk på sykehus i Norden. Kjøpet ble fullført 4. august 2020. Transaksjonen tilfører en anbudsbasert årlig omsetning på om lag NOK 25 millioner til Navamedics portefølje, og markerer begynnelsen på et langsiktig samarbeid med en solid, europeisk leverandør. En annen viktig milepæl var signeringen av en langsiktig, eksklusiv distribusjonsavtale for ThermaCare® i Norden og det strategisk viktige nederlandske markedet.

- Vi leverer på vår vekststrategi ved å sikre og øke verdi gjennom eierskap til produkter og merkevarer, og vi vil lansere produkter i minst ett land i hvert lanseringsvindu fremover. Vi fortsetter vekstreisen med en mellomlang- til langsiktig ambisjon om å bygge et selskap med NOK 500 millioner i omsetning, solide bruttomarginer og underliggende lønnsomhet, sier Gamborg Andreassen.

I andre kvartal 2020 var selskapets driftsinntekter NOK 42.1 millioner (47.2 millioner i andre kvartal 2019). Bruttomarginen var 34.8% (34.4%), og EBITDA-resultatet var NOK -2.1 millioner (0.9). Resultat før skatt var NOK 0.4 millioner (-0.9) i andre kvartal 2020. I første halvår 2020 var selskapets driftsinntekter NOK 97.8 millioner (92.7), og EBITDA-resultatet var NOK -1.4 millioner (1.4).

Navamedic avholder en webcast-presentasjon av resultatene for andre kvartal og første halvår 2020, torsdag 20. august kl 08.30. Grunnet smittevernbestemmelser knyttet til Covid-19 vil presentasjonen kun avholdes digitalt på www.navamedic.com/investors/financial-results. Presentasjonen vil holdes av administrerende direktør Kathrine Gamborg Andreassen og finansdirektør Lars Hjarrand.

EBITDA og andre alternative resultatmål (APMer) er definert og avstemt med IFRS-regnskapet som en del av APM-delen på side 19 i vedlagte presentasjon for andre kvartal og første halvår 2020.

Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør, Navamedic
Mobil: +47 951 78 680

Lars Hjarrand, finansdirektør, Navamedic
Mobil: +47 917 62 842
E-post: lars.hjarrand@navamedic.com

Om Navamedic

Navamedic ASA er et nordisk farmaselskap som leverer høykvalitetsprodukter til sykehus og apotek. Vår ambisjon er å ivareta pasienters og forbrukeres behov gjennom dybdekompetanse innen utvalgte kategorier, samt inngående kunnskap om lokale forhold i hvert marked. Navamedic er til stede i de nordiske landene, Baltikum og Benelux, og har salgsrepresentasjon i Storbritannia og Hellas. Navamedic har hovedkontor i Oslo og er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA). For mer informasjon, vennligst besøk www.navamedic.com

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act.