Navamedic ASA: Resultater for fjerde kvartal 2020

Oslo, 18. februar 2021 – Navamedic ASA (OSE: NAVA) økte driftsinntektene med 17% i fjerde kvartal 2020 sammenlignet med samme kvartal i fjor. Selskapet rapporterte driftsinntekter på NOK 55.3 millioner i fjerde kvartal 2020, med en EBITDA på NOK -3.7 million, drevet av både nye produkterlansering og investeringer i vekstinitiativer. Selskapet gjentar sin mellomlange til langsiktige ambisjon om å bli et selskap med NOK 500 millioner i omsetning.

- Fjerde kvartal 2020 viste sterk vekst i vår underliggende portefølje og for nye produkter som ble introdusert i løpet av andre halvår 2020. Mysimba og Alflorex fortsatte å være viktige drivere for vekst, samtidig som vi var fornøyde med å se at salget av nye produkter i porteføljen, som ThermaCare og den nylig kjøpte porteføljen av antibiotikaprodukter, utviklet seg som planlagt. I løpet av 2020 har vi gjennomført strategisk viktige investeringer i organisasjonen og plattformen vår. Disse investeringene blir viktige når vi går i gang med 2021 og fortsetter å lansere nye produkter og arbeide for videre vekst i vår eksisterende portefølje, sier Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør i Navamedic ASA, og fortsetter.

- Covid-19-pandemien pågår fortsatt. Vi følger situasjonen nøye og vil gjøre løpende vurderinger av tiltak for å begrense effekten på tilbud og etterspørsel fremover. I fjerde kvartal opplevde vi volatilitet for Imdur som følge av utfordringer knyttet til tilgang på varer. De negative effektene fra situasjonen ble imidertid utlignet av sterke resultater innen produktkategoriene consumer health, medical nutrition og specialty pharma.

Navamedic har fra januar 2021 tatt over hele lageret og salget av antibiotikaporteføljen, og overføring av markedsføringsautorisasjonene går som planlagt. Kort tid etter kvartalets slutt lanserte Navamedic Cysticina® i Norge, et reseptfritt legemiddel for lindring av symptomer ved nedre urinveisinfeksjoner. Det norske markedet for produktet er estimert til om lag NOK 100 millioner, uten reelle, reseptfrie alternativer tilgjengelig i norske apotek.

- Urinveisinfeksjon er et plagsomt og ofte gjentakende problem for kvinner. Vi er glade for å kunne introdusere Cysticina som den første reelle, reseptfrie alternativet for behandling av symptomer ved nedre urinveisinfeksjon. Kvinnehelse er viktig for oss og vi planlegger å lansere flere produkter på dette området fremover, sier Gamborg Andreassen.

I fjerde kvartal var selslapets driftsinntekter NOK 55.3 millioner (47.3 million i fjerde kvartal 2019). Bruttomarginen var 40.4% (29.7%), og EBITDA var NOK -3.7 millioner (-8.0). For hele året 2020 økte driftsinntektene med 11% til NOK 209.9 millioner (188.8), og EBITDA var NOK -1.3 million (-6.5). Navamedic vil lansere produkter i minst ett land hvert lanseringsvindu fremover. Selskapet sikter mot 20% årlig vekst fra 2021 og gjentar sin mellomlange- til langsiktige ambisjon om å bli et selskap med NOK 500 millioner i omsetning med en solid bruttomargin og underliggende lønnsomhet.

Navamedic avholder en webcast-presentasjon for tredje kvartal 2020 torsdag 18. februar kl. 08.30. Grunnet smittevernbestemmelser knyttet til Covid-19 vil presentasjonen kun avholdes digitalt på www.navamedic.com/investors/financial-results. Presentasjonen vil holdes av administrerende direktør Kathrine Gamborg Andreassen og finansdirektør Lars Hjarrand.

EBITDA og andre alternative resultatmål (APMer) er definert og avstemt med IFRS-regnskapet som en del av APM-delen på side 22 i vedlagte presentasjon for fjerde kvartal 2020.

Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør, Navamedic

Mobil: +47 951 78 680

Lars Hjarrand, finansdirektør, Navamedic

Mobil: +47 917 62 842

E-post: lars.hjarrand@navamedic.com

Navamedic ASA er et nordisk farmaselskap som leverer høykvalitetsprodukter til sykehus og apotek. Vår ambisjon er å ivareta pasienters og forbrukeres behov gjennom dybdekompetanse innen utvalgte kategorier, samt inngående kunnskap om lokale forhold i hvert marked. Navamedic er til stede i de nordiske landene, Baltikum og Benelux, og har salgsrepresentasjon i Storbritannia og Hellas. Navamedic har hovedkontor i Oslo og er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA). For mer informasjon, vennligst besøk www.navamedic.com.

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act.