Navamedic ASA: Resultater for fjerde kvartal 2022

Oslo, 16. februar 2023 – Navamedic ASA (OSE: NAVA), et nordisk legemiddelselskap og leverandør av kvalitetsprodukter til sykehus og apotek, offentliggjør i dag resultater for fjerde kvartal 2022. Nok en gang leverte Navamedic et kvartal med solid vekst i samtlige produktkategorier. Det resulterte i en økning på 29 prosent i driftsinntektene til 116 millioner kroner sammenlignet med samme kvartal i 2021. Driftsinntektene for hele 2022 beløp seg til 382,1 millioner kroner, en økning på 37 prosent sammenlignet med 2021.

“Fjerde kvartal avslutter et spennende år for Navamedic. Produktlanseringer, økt aktivitet på kampanjer og M&A aktiviteter oppsummerer de siste tolv månedene. Vi begynte året med å kjøpe opp det svenske selskapet Impolin AB, og styrket dermed fedmeproduktporteføljen vår betydelig. Senere på året kjøpte vi rettighetene til å selge og markedsføre en unik enkeltdosebehandling for forkjølelsessår fra vår partner, Vectans Pharma. Mot slutten av året, styrket vi vår antibiotikaportefølje med et svært innovativt og klart-til-bruk antibiotikaprodukt.

“Vi går inn i 2023 med et sterkt og skalerbart fundament som vil gjøre oss til et ledende farmasiselskap i Norden. Vi skal bygge videre på dette og utnytte vår sterke kompetanse og kunnskap om lokale regulatoriske forhold, markedsføring og salg til å styrke oss ytterligere. Jeg ser frem til å holde markedet oppdatert på våre initiativer for videre vekst i tiden som kommer”, kommenterer Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør i Navamedic.

I fjerde kvartal 2022 var Navamedics bruttomargin 42,9 prosent, en økning fra 41,9 prosent i 2021. For hele året var bruttomarginen 42,8 prosent sammenlignet med 40,1 prosent i 2021. Driftsresultatet (EBIT) endte på 13,9 millioner kroner sammenlignet med 5,1 millioner kroner i 2021. Tilsvarende EBIT for hele året var 44,4 millioner kroner sammenlignet med 11,5 millioner i 2021.

I fjerde kvartal signerte Navamedic en avtale med InfoRLife SA om salg av et innovativt antibiotikaprodukt til bruk på sykehus. Avtalen gir Navamedic rettighetene og markedsføringstillatelsene for bruksklare Clindamycin-poser. Dette produktet supplerer Navamedics antibiotikaportefølje og styrker selskapets posisjon ytterligere i konkurransen om langsiktige leverandøravtaler. Navamedic markedsfører fra før Clindamycin-ampuller som en del av sin  antibiotikaportefølje. Dette produktet ble kjøpt fra ACS Dobfar i 2020.

Navamedic lanserte også Modifast i Norge mot slutten av kvartalet gjennom Farmasiet.no. Modifast er en serie lavkaloridiettmåltider som gir et kaloriinntak på 800-1200 kalorier per dag hvis all annen mat byttes ut.

Navamedic har opplevd en fortsatt sterk etterspørsel etter fedmeproduktet Mysimba, som drev veksten i Specialty Pharma-segmentet både i fjerde kvartal 2022 og gjennom hele året.

Navamedic legger frem sitt resultat for fjerde kvartal torsdag, 16. februar kl. 08:30. Presentasjonen vil bli holdt i Dronning Eufemias Gate 16 i Oslo. Det vil også være mulig å følge den som webcast via følgende lenke: https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20230216_6

Presentasjonen vil bli holdt av administrerende direktør Kathrine Gamborg Andreassen og finansdirektør Lars Hjarrand.

Et opptak av presentasjonen vil bli gjort tilgjengelig på www.navamedic.com/investors/financial-results.

EBITDA og andre alternative resultatmål (APMer) er definert og avstemt med IFRS -regnskapet som en del av APM-delen på side 30 i vedlagte presentasjon for fjerde kvartal 2022.

Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør, Navamedic

Tlf: +47 951 78 680

Lars Hjarrand, finansdirektør, Navamedic

Tlf: +47 917 62 842

E-post: lars.hjarrand@navamedic.com

Om Navamedic

Navamedic ASA er en fullspekter leverandør av høykvalitetsprodukter til sykehus og apotek. Navamedic ivaretar pasienters og forbrukeres behov ved å utnytte sin skalerbare plattform for markedstilgang, gjennom dybdekompetanse innen utvalgte kategorier, samt inngående kunnskap om lokale forhold i hvert marked. Navamedic er til stede i de nordiske landene, Baltikum og Benelux, og har salgsrepresentasjon i Storbritannia og Hellas. Navamedic har hovedkontor i Oslo og er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA). For mer informasjon, vennligst se www.navamedic.com.

Denne informasjonen er vurdert å inneholde innsideinformasjon i henhold til EUs markedsmisbruksforordning (MAR) Artikkel 7, og er meldepliktig i henhold til Verdipapirhandelloven §5-12. Meldingen ble publisert av Lars Hjarrand på tidspunktet angitt ovenfor.