Navamedic ASA: Resultater for tredje kvartal 2022

Oslo, 1. november 2022 – Navamedic ASA (OSE: NAVA), et nordisk legemiddelselskap og leverandør av kvalitetsprodukter til sykehus og apotek, offentliggjør i dag resultater for tredje kvartal 2022. I perioden oppnådde Navamedic solid vekst i samtlige produktkategorier. Det resulterte i en økning på 46 prosent i driftsinntektene til 92,8 millioner kroner sammenlignet med samme kvartal i 2021. Navamedic gjentar sin ambisjon om å nå en omsetning på 1 milliard kroner på mellomlang- til lang sikt.

– Etter nok et vellykket kvartal er jeg glad for å se vi har fortsatt å styrke vår eksisterende portefølje. Det har vært høy aktivitet i perioden, og det har resultert i tosifret vekst i samtlige produktkategorier. I september lanserte vi ForlaxGO®, et innovativt gastroprodukt, over hele Norden. Inntektene fra Specialty Pharma (fedme- og urologiprodukter) ble 34,9 millioner kroner i kvartalet. Dette er fortsatt vårt største forretningsområde, og det er produktet Mysimba® som driver veksten, sier Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør i Navamedic.

I tredje kvartal 2022 var Navamedics bruttomargin 42,5 prosent sammenlignet med 38,9 prosent i tilsvarende kvartal i 2021. EBITDA for kvartalet endte på NOK 12,7 millioner sammenlignet med NOK 3,7 millioner i tredje kvartal 2021. Driftsresultatet (EBIT) endte på 10,8 millioner kroner, sammenlignet med 2,2 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

I august meddelte Navamedic at selskapet hadde signert en eksklusiv avtale med Vectans Pharma om markedsføring og salg i Norden og Benelux-regionen av et innovativ og unikt produkt for  behandling av forkjølelsessår (herpes labialis). Det forventes at produktet vil komme i salg i Norden og Benelux i første halvdel av 2024.

Etter lanseringen av SmectaGo® i februar i år, har stadig flere apotekkjeder tilgjengeliggjort produktet. I oktober lanserte Navamedic ForlaxGO® på apotek i Norge og Sverige. Dette er et innovativt on-the-go produkt mot forstoppelse. Produktet forventes lansert i Finland og Danmark i Q4-2022/Q1-2023. Dette er den andre produktlanseringen som stammer fra Navamedics langsiktige avtale med Ipsen Consumer HealthCare som Navamedic samarbeider eksklusivt med i Norden.

– Veksten vi har hatt i kvartalet er et resultat av at Navamedic fortsetter å levere på sin strategi. Vi kjøpte ytterligere produktrettigheter i kvartalet og lanserte et nytt produkt. Vi har fortsatt å forbedre kjernevirksomheten og økt inntektene med 46 prosent, og har dermed styrket grunnlaget for videre verdiskaping, sier Gamborg Andreassen.

Navamedic presenterer resultatet for tredje kvartal 2022 tirsdag 1. november kl 08.30. Presentasjonen vil bli holdt i Haakon VII Gate 2 i Oslo og som webcast via følgende lenke, https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20221101_4/

Presentasjonen vil også bli gjort tilgjengelig på www.navamedic.com/investors/financial-results.

Presentasjonen vil bli holdt av administrerende direktør Kathrine Gamborg Andreassen og finansdirektør Lars Hjarrand.

EBITDA og andre alternative resultatmål (APMer) er definert og avstemt med IFRS -regnskapet som en del av APM-delen på side 23 i vedlagte presentasjon for tredje kvartal 2022.

Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør, Navamedic

Mobil: +47 951 78 680

Lars Hjarrand, finansdirektør, Navamedic

Mobil: +47 917 62 842

E-post: lars.hjarrand@navamedic.com

Navamedic ASA er en fullspekter leverandør av høykvalitetsprodukter til sykehus og apotek. Navamedic ivaretar pasienters og forbrukeres behov ved å utnytte sin skalerbare plattform for markedstilgang, gjennom dybdekompetanse innen utvalgte kategorier, samt inngående kunnskap om lokale forhold i hvert marked. Navamedic er til stede i de nordiske landene, Baltikum og Benelux, og har salgsrepresentasjon i Storbritannia og Hellas. Navamedic har hovedkontor i Oslo og er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA). For mer informasjon, vennligst besøk www.navamedic.com.

Denne informasjonen er vurdert å inneholde innsideinformasjon i henhold til EUs markedsmisbruksforordning (MAR) Artikkel 7, og er meldepliktig i henhold til Verdipapirhandelloven §5-12. Meldingen ble publisert av Lars Hjarrand på tidspunktet angitt ovenfor.