Navamedic ASA Q1 2023: Nok et sterkt kvartal

Oslo, 11. mai 2023 – Navamedic ASA (OSE: NAVA), et nordisk legemiddelselskap og leverandør av kvalitetsprodukter til sykehus og apotek, offentliggjør i dag resultatene for første kvartal 2023. Navamedic hadde solid fremgang i alle deler av selskapet og leverte nok et sterkt kvartal med rekordhøy omsetning på 121,7 millioner kroner, en økning på 93,3 prosent sammenlignet med første kvartal 2022.

I første kvartal 2023 var bruttomarginen på 41,3 prosent, opp fra 39,4 prosent i samme kvartal året før. EBITDA for kvartalet var 15,8 millioner kroner sammenlignet med -0,4 millioner kroner i første kvartal 2022. Driftsresultat (EBIT) ble 13,9 millioner kroner, sammenliknet med -2,2 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

­– Vi har hatt en sterk start på 2023, og vi er nå på god vei til å nå vårt mål om en årlig omsetning på én milliard kroner. Veksten er drevet av vellykket oppbygging av godt diversifiserte produktkategorier, og fortsatt sterk etterspørsel etter produkter på tvers av kategoriene, sier Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør i Navamedic.

Økt etterspørsel har gitt inntektsvekst i alle selskapets tre kjernevirksomhetsområder: reseptbelagte legemidler (RX), forbrukerhelse, og sykehus.

I tråd med selskapets M&A-strategi fremsatte Navamedic i mars et kontantbud på alle aksjene i Sensidose AB.  Selskapet selger medisin, i kombinasjon med et nyskapende medisinsk utstyr for individuell dosering, til pasienter med langt fremskredet Parkinsons sykdom. Pr 10. mai eide Navamedic 6,9 millioner (57,9 prosent) aksjer i Sensidose AB og 426 577 tegningsretter i serie TO 1.

Etter første kvartal har Navamedic ervervet rettighetene til å distribuere og selge Alflorex® i Sverige. Dette er et reseptfritt produkt for irritabel tarmsyndrom (IBS). Med dette utvider Navamedic sin avtale avtale med Novozymes fra 2019. Avtalen innebærer at Navamedic vil øke sin markedsandel i det svenske markedet.

Navamedic presenterer sin kvartalsrapport torsdag 11. mai kl. 08.30 CEST. Presentasjonen finner sted i Dronning Eufemias Gate 16 i Oslo, og kan følges via webcast på følgende lenke: https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20230511_4

Presentasjonen vil bli holdt av administrerende direktør Kathrine Gamborg Andreassen og finansdirektør Lars Hjarrand.

Presentasjonen vil også gjøres tilgjengelig på www.navamedic.com/investors/financial-results.

EBITDA og andre alternative resultatmål (APM) er definert i og lagt ved IFRS-regnskapet som en del av APM-delen av den vedlagte presentasjonen for første kvartal på lysbilde 26.

Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør, Navamedic

Mobil: +47 951 78 680

Lars Hjarrand, finansdirektør, Navamedic

Mobil: +47 917 62 842

E-post: lars.hjarrand@navamedic.com

Om Navamedic

Navamedic ASA er en fullspekter leverandør av høykvalitetsprodukter til sykehus

og apotek. Navamedic ivaretar pasienters og forbrukeres behov ved å utnytte sin

skalerbare plattform for markedstilgang, gjennom dybdekompetanse innen utvalgte

kategorier, samt inngående kunnskap om lokale forhold i hvert marked. Navamedic

er til stede i de nordiske landene, Baltikum og Benelux, og har

salgsrepresentasjon i Storbritannia og Hellas. Navamedic har hovedkontor i Oslo

og er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA). For mer informasjon, vennligst se

www.navamedic.com.

Denne informasjonen er meldepliktig i henhold til Verdipapirhandelloven §5-12.