Navamedic innvilget enda et patent for Sippi-systemet

Navamedic får innvilget enda et patent knyttet til selskapets digitale urinmåler Sippi. Det svenske Patent- og registreringsverket godkjenner en patentsøknad knyttet til Sippcoat, hvor en silikonolje-teknologi utviklet av Navamedics datterselskap Observe Medical hemmer utviklingen av biofilm.

- Vi er glade for den positive nyheten fra Patent- og registreringsverket, som viser veien fremover og styrker rettighetsbeskyttelsen for vår unike biofilmhemmingsteknologi. Dette er et viktig tilskudd til den patentfamilien som beskytter Sippi-systemet, sier Navamedics adm. direktør Tom Rönnlund.

Meldingen om godkjenning fra Patent- og registreringsverket knytter seg til et patent med tittelen Improved Urine Measurement Device and Method. Det dekker en betydelig del av strategien som Sippi, det nylig lanserte digitale urinmålingssystemet, benytter i sin ikke-giftige og miljømessig bærekraftige metode for å redusere dannelsen av biofilm i en urinmålingsenhet.

Dannelsen av biofilm er nært knyttet til nesten alle sykehusinfeksjoner. Derfor er det viktig for sykehus og pasienter over hele verden å redusere bakteriedannelsen på overflaten i medisinske materialer, gjennom å forhindre oppbyggingen av biofilm på en enkel og bærekraftig måte. For eksempel representerer urinveisinfeksjon 40 prosent av alle sykehusinfeksjoner. Reduksjon i biofilmdannelsen i urinmålingsutstyr kan forbedre denne situasjonen vesentlig.

- Dette er en viktig milepæl for Sippi-systemet, og vi forventer å sette i gang ytterligere studier av de praktiske og kliniske effektene av Sippcoat, som supplement til den allerede sterke dokumentasjonen av fordelene ved Sippi i intensivavdelinger, sier Magnus Emmoth, leder for Medtech i Navamedic.

Sippi-systemet ble kjøpt av Navamedic ASA i august 2015 og lanseres nå i markedene i Norden og Tyskland. Oppkjøpet av det innovative produktet er et ledd i Navamedics strategi om å øke andelen egne produkter i porteføljen.

For nærmere informasjon, kontakt adm. direktør Tom Rönnlund, telefon +46 727 320 321 eller finansdirektør Bjørn Lindholt, telefon 9300 6601.

Navamedic AS er et norsk legemiddelselskap som markedsfører og distribuerer sykehus, apotek og helseforretninger i Norden og Benelux. Selskapet har tre forretningsområder: Farmasøytiske produkter, medisinsk ernæring og forbrukerprodukter. Selskapets virksomhet er basert på leveranseavtaler med en rekke produsenter av legemidler. Det medisinske teknologiselskapet Observe Medical International AB, som har utviklet neste generasjon digitale urinmåler Sippi®, er et heleid datterselskap. Navamedic er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA).

This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.