Navamedic overtar markedsføring av Glucomed i Sverige, Danmark, Norge og Finland

(Lysaker, 24.januar 2008) Navamedic vil, gjennom sitt datterselskap Vitaflo Scandinavia AB overta ansvaret for markedsføring og distribusjon av Glucomed i Sverige, Danmark, Norge og Finland.

Byttet er initiert av Navamedic, som en følge av at Meda høsten 2007 kjøpte legemiddelselskapet Recip. Meda ble dermed eier av Glucosine, en av Glucomeds konkurrenter på enkelte nordiske markeder. Endringen er effektiv fra 1.mars 2008.

Navamedic vil i Q4 2007 inntektsføre en avsetning knyttet til eventuell regulering av pris fra tidligere salg av Glucomed til Meda. I Q1 2008 vil selskapet inntektsføre resterende avsetning knyttet til mottatt lisensinntekt.

I sakene om generisk substitusjon i Sverige som i lengre tid har pågått angående Pfizers Artrox, Recips Glucosine og Navamedic's produkt Glucomed har det nå falt dom i saken mellom Navamedic og Läkemedelsverket. Navamedic har her fått medhold i saken om generisk utbyttbarhet mellom Glucomed og Glucosine ved at Kammarrätten omgjør den tidligere dommen i Länsrätten. Det vil dermed ikke være generisk utbyttbarhet mellom Glucomed og Glucosine. Dommen i Kammarrätten gjøres gjeldende umiddelbart.

Dom i saken mellom Pfizer og Läkemedelsverket i saken om hvorvidt Glucomed er utbyttbart med Artrox er ventet i løpet av de nærmeste månedene. Dersom dommen fra Länsrätten blir opprettholdt vil det kun være Glucomed som vil være utbyttbar med Pfizer sitt produkt Artrox.

Navamedic er et raskt voksende specialty pharma-selskap med høye vekstambisjoner. Selskapet er godt i gang med den internasjonale kommersialiseringen av sitt giktlegemiddel Glucomed. Glucomed ble i 2006, som første glukosaminprodukt, godkjent av europeiske legemiddelmyndigheter for markedsføring i samtlige EU-land. I 2007 igangsatte Navamedic, gjennom oppkjøpet av Vitaflo Scandinavia AB, en utvidelse av strategien til å omfatte markedsføring av legemidler i utvalgte land. Vitaflo representerer drøyt 40 produkter fra 20 utenlandske produsenter på det nordiske markedet og hadde i perioden 2003-2006 en årlig omsetningsvekst på 50-60%. Navamedic har ambisjoner om å vokse både gjennom økt geografisk bredde og en større produktportefølje innen utvalgte kunnskapsområder. I tillegg til organisk vekst, vil selskapet vurdere ytterligere oppkjøp av selskaper og/eller produkter.

Navamedic vil presentere resultatet for Q4 og foreløpig årsresultat for 2007 den 6. februar 2008.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:

Øyvind W. Brekke, CEO Navamedic ASA
E-mail: oyvind.brekke@navamedic.com