Navamedic overtar markedsføringen og distribusjonen av Glucomed i Storbritannia

(Lysaker, 29.juli 2008) Navamedic er enige med partneren i Storbritannia, William Ransom & Son, om at markedsførings- og distribusjonsavtalen for Glucomed (lokalt varemerke Alateris) vil bli avsluttet med virkning fra 1.november 2008. Beslutningen kommer som et resultat av salgsutviklingen i Storbritannia så langt, og som følge av Ransom sin manglende evne til å oppfylle sine forpliktelser overfor Navamedic grunnet finansielle problemer.

Fra 1.november vil Navamedic ta over markedsføringen og distribusjonen i Storbritannia ved bruk av en innleid salgsstyrke. Navamedic vil også vurdere å utnevne en ny markedsførings- og distribusjonspartner i Storbritannia.

- Markedet for glukosaminprodukter i Storbritannia har et veldig stort potensial, men resultatene i Storbritannia har så langt ikke vært tilfredsstillende. Denne endringen gir oss muligheten til å evaluere markedet mer inngående og deretter ta de riktige steg for å ta en større del av dette interessante markedet, sier CEO Øyvind Brekke i Navamedic ASA.

Markedet for glukosaminprodukter i Storbritannia har en årlig verdi på ca NOK 800 millioner. Navamedics produkt er det første glukosaminproduktet som er godkjent som et legemiddel i Storbritannia. Produktet selges på resept med refusjon og konkurrerer med helsekost glukosaminprodukter solgt på resept, reseptfritt i apotekene, i supermarkeder og andre retail-kanaler. Reseptmarkedet for glukosaminprodukter representerer årlig ca 10% av den totale markedsverdien, med 700.000-800.000 årlige resepter.

Avslutningen av avtalen vil ha en positiv resultateffekt på ca NOK 6 millioner i Q3, som følge av at den gjenstående avsetningen i forbindelse med mottatt lisensbetaling vil bli ført som inntekt. For de tre månedene som ender 31.oktober vil Navamedic få inntekter fra produkter solgt til grossister i Storbritannia, uten å bære kostnader i perioden. Fra 1.november vil Navamedic ha inntekter fra produktsalg, og bære kostnadene relatert til den leide salgsstyrken, logistikk, markedsføring etc., hvis en ny markedsførings- og distribusjonspartner ikke er utnevnt.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:

Øyvind W. Brekke, CEO Navamedic ASA
E-mail: oyvind.brekke@navamedic.com