Navamedic på vei mot sterk salgsvekst

Navamedic hadde rekordhøyt salg for andre kvartal på rad i de tre første månedene av 2011. Selskapet er på god vei mot ytterligere salgsvekst i 2012, basert på sitt nye forretningsområde generiske legemidler.

Navamedic hadde et salg på 16,8 millioner kroner i første kvartal. Dette er en vekst på 28 prosent i forhold til samme periode i fjor. Alt salg er generert av forretningsområdet Vitaflo, som er distributør av patenterte legemidler og helseprodukter i Norden og Benelux.

Navamedic bygger nå opp sitt nye forretningsområde generiske legemidler og tar sikte på den første produktlanseringen senere i år. Navamedic har til nå søkt om godkjenning for ti generiske legemidler. Oppbyggingen av det nye forretningsområdet representerte kostnader og investeringer på til sammen 3,5 millioner kroner i første kvartal.

EBITDA-resultatet for Navamedic i første kvartal var sterkt påvirket av kostnadene i det nye forretningsområdet, delvis motvirket av en positiv resultatutviking i Vitaflo-virksomheten. Navamedics EBITDA-resultat for kvartalet ble -1,0 millioner kroner, mot -1,2 millioner kroner i fjorårets første kvartal.

- Første kvartal bekreftet at den positive utviklingen i Vitaflo fortsetter og at vi er i rute i oppbyggingen av det svært attraktive forretningsområdet generiske legemidler, sier Navamedics adm. direktør Olof Milveden.

Vitaflo-virksomheten forventes å ha en årlig salgsvekst på 20 prosent i tiden kom kommer. Forretningsområdet generiske legemidler antas å få en svært sterk vekst fra 2012 og fremover. Selskapets mål er en omsetning på over 300 millioner kroner i dette forretningsområdet i 2015, noe som vil gjøre Navamedic til en av de fem største leverandørene av generiske legemidler i sine markeder.

For nærmere informasjon kontakt adm. direktør Olof Milveden, telefon +46 733 463 736 eller finansdirektør Bjørn Lindholt, telefon +47 9300 6601.

Navamedic ASA er et norsk legemiddelselskap. Gjennom datterselskapet Vitaflo Scandinavia er Navamedic en distributør av en lang rekke kosttilskuddsprodukter og legemidler i det nordiske markedet. Navamedic bygger for tiden opp en virksomhet for generiske legemidler rettet mot de nordiske, nederlandske og belgiske markedene. Denne virksomheten er basert på et samarbeid med sørafrikanske Aspen Healthcare. Navamedic er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA).