Navamedic utvider samarbeidet med Aspen i Norden

Navamedic ASA utvider porteføljen av produkter fra legemiddelselskapet Aspen. Fire nye produkter blir tatt inn i porteføljen fra 1. januar 2016, og disse produktene antas å representere et årlig salg på om lag 30 millioner kroner.

De fire produktene som nå blir lagt til er Eltroxin, som benyttes i behandlingen av høyt stoffskifte, Lanoxin, som brukes ved enkelte hjertelidelser, Imuran, som benyttes I forbindelse med organtransplantasjoner og Zyloric som bruke for å hindre uønsket dannelse av urinsyre i kroppen.

Sørafrikanske Aspen er leverandør av originale og generiske legemidler i mer enn 150 land over hele verden. Navamedic har distribuert Aspen-produkter i markedene i Norden og Benelux siden 2010, og selskapet er nå Navamedics største leverandør. Som tidligere meldt vil Aspen fra 1. januar 2016 selv overta distribusjonen av sine produkter i Benelux.

Utvidelsen av avtalen med Aspen er i tråd med Navamedics ambisjon om å øke salg og styrke marginene i selskapets nordiske partnerskapsvirksomhet (distribusjons- og lisensavtaler for legemidler og andre helseprodukter).

Selskapets forretningsområde Medtech henvender seg til et bredere internasjonalt marked med sitt nye digitale urinmålesystem Sippi for bruk i sykehus. Sippi ble lansert i tredje kvartal 2015.

For nærmere informasjon, kontakt adm. direktør Tom Rönnlund, telefon +46 727 320 321 eller finansdirektør Bjørn Lindholt, telefon 9300 6601.

Om Navamedic

Navamedic ASA er et norsk medtech- og legemiddelselskap som leverer produkter til pasienter, sykehus og apotek i Norden og Benelux. Gruppen har nylig etablert forretningsområdet Medtech, som er i ferd med å introdusere neste generasjon digitale urinmåler for bruk ved intensivavdelinger: Sippi®. Navamedics forretningsområde Pharma and Healthcare er distributør av produkter fra en rekke produsenter av legemidler. Navamedic er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA).

www.navamedic.com