Resultatforbedring for Navamedic

Navamedic ASA fortsatte sin positive salgsutvikling i fjerde kvartal og leverte et årsresultat som er selskapets beste.

- Vi har nådd tilstrekkelig kritisk masse, slik at stordriftsfordelene i forretningsmodellen vår nå er tydelige, sier Navamedics adm. direktør Håkan Josephsson.

Navamedic hadde en omsetning på 61,9 millioner kroner i fjerde kvartal, noe som er en økning på 47 prosent fra året før. Selskapets EBITDA-resultat for kvartalet var 4,0 millioner kroner, sammenlignet med 2,6 millioner kroner det foregående året. Resultat før skatt endte på 0,4 millioner kroner, mot -0,9 millioner kroner året før.

For hele 2014 hadde Navamedic en omsetning på 223,1 millioner kroner, en 47 prosent vekst fra 2013. Selskapets EBITDA-resultat økte med 71 prosent fra 7,7 millioner kroner i 2013 til 13,2 millioner kroner i fjor. Resultat før skatt ble 2,7 millioner kroner, mot -1,7 millioner kroner året før. 2014 ble dermed det første året hvor Navamedic gikk med overskudd.

Navamedics partnerskap med sin hovedleverandør Aspen, et av de største legemiddelselskapene på den sydlige halvkule, ble enda sterkere i 2014. Aspen-produktene representerer nå om lag 60 prosent av Navamedics salg. Partnerskapet ble reforhandlet i 2014, og har nå enda bedre vilkår enn tidligere. Navamedic vil i fremtiden konsentrere seg om sine nordiske hjemmemarkeder, og Aspen vil fra august 2015 overta produktsalget i Benelux. Navamedic vil bli kompensert gjennom en økning av sin Aspen-portefølje i Norden.

Navamedics strategi er å bli enda mer robust gjennom å eie produkter selv, og ikke kun operere som en distributør av produkter for tredjepart. Selskapet har satt i gang et søk etter enkeltprodukter eller porteføljer som er tilgjengelig for oppkjøp, og som tilfredsstiller de kravene selskapet stiller.

For nærmere informasjon kontakt kst. adm. direktør Håkan Josephsson, telefon +46 706 742 533 eller finansdirektør Bjørn Lindholt, telefon 9300 6601.

Navamedic AS er et norsk legemiddelselskap som markedsfører og distribuerer mer enn 100 produkter i Norden og Benelux. Selskapet har tre forretningsområder: Pharma Products, Medical Nutrition og Consumer Care. Virksomheten er basert på samarbeidsavtaler med en rekke produsenter av legemidler. Navamedic er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA).