Salgsrekord for Navamedics datterselskap Vitaflo AB

Legemiddelselskapet Navamedic oppnådde gode salgstall i 2010, mens selskapets resultater ble påvirket av utviklingen av det nye forretningsområdet Generics og engangskostnader i forbindelse med restrukturering.

Navamedics salg i datterselskapet Vitaflo AB ble 15,7 millioner kroner i fjerde kvartal, en økning på 14 prosent fra samme periode året før. Salget for hele året ble 55,1 millioner kroner, opp fem prosent fra foregående år. Justert for avhendelsen av ett enkelt produktområde økte salget i den nåværende produktporteføljen med over 20 prosent i 2010.

Navamedics EBITDA-resultat for fjerde kvartal ble -2,0 millioner kroner i fjerde kvartal mot -0,3 millioner kroner i siste kvartal av 2009. For hele 2010 ble EBITDA-resultatet -6,5 millioner kroner, sammenlignet med -2,5 millioner kroner året før. Resultatet for 2010 inkluderer engangskostnader i forbindelse med restruktureringer på 1,0 millioner kroner og kostnader i forbindelse med utviklingen av selskapets nye forretningsområde Generics på 9,3 millioner kroner. Innenfor dette forretningsområdet er det også aktivert investeringer for 1,6 millioner kroner.

- 2010 var et vendepunkt for vårt forretningsområde Vitaflo. Snuoperasjonen i denne virksomheten ble fullført og produktporteføljen vesentlig utvidet. Vi går inn i 2011 med en optimal kostnadsbase som gjør det mulig for oss å øke marginene samtidig som vi fortsetter å ekspandere dette forretningsområdet, sier adm. direktør Olof Milveden i Navamedic.

Navamedic tar sikte på den første produktlanseringen i sitt nye forretningsområde Generics mot slutten av 2011 basert på selskapets samarbeid med Aspen Healthcare, en av verdens største produsenter av generiske legemidler. Navamedic vil fortsette å investere i utviklingen av dette forretningsområdet, hvor målet er å være blant Nordens fem største leverandører av generiske legemidler.

For nærmere informasjon kontakt adm. direktør Olof Milveden, telefon +46 733 463 736 eller finansdirektør Bjørn Lindholt, telefon +47 9300 6601.

Navamedic ASA er et norsk legemiddelselskap. Gjennom datterselskapet Vitaflo Scandinavia er Navamedic en distributør av en lang rekke kosttilskuddsprodukter og legemidler i det nordiske markedet. Navamedic bygger for tiden opp en virksomhet for generiske legemidler rettet mot de nordiske, nederlandske og belgiske markedene. Denne virksomheten er basert på et samarbeid med sørafrikanske Aspen Healthcare. Navamedic er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA).