• Navamedic ASA/

Vitaflo Scandinavia har signert en utlisensieringsavtale for distribusjon og salg av SPC-Flakes og Salovum i Italia.

(Gøteborg, 10.mars 2009). Vitaflo Scandinavia AB, et datterselskap av Navamedic ASA, har signert en eksklusiv utlisensieringsavtale med Medifood, et selskap i Cecchi & C. Piam group, for distribusjon og salg av SPC-Flakes og Salovum i Italia.

''Jeg er svært fornøyd med at vi har signert kontrakten mellom Medifood og Vitaflo Scandinavia. Jeg er sikker på at både Salovum og SPC-Flakes vil gi oss store muligheter. Med selskapets historie og kompetanse tror vi at Medifood og Vitaflo Scandinavia har en god mulighet til å utvikle et svært vellykket samarbeid'', sier Dr.Piero Pescetto, managing director i Medifood.

Om AF, SPC-Flakes og Salovum
Produktene er klassifisert som mat for medisinsk formål. Svenske forskere var de første som oppdaget proteinet Antisekretorisk Faktor (AF), et endogent protein som finnes i alle levende arter, inkludert den menneskelige kropp, og som regulerer væske- og saltbalansen i kroppen. Forskere har i en lang rekke kliniske studier funnet og dokumentert at mennesker som lider av IBD (inflammatorisk tarmsykdom), Mb Meniere og alvorlig diaré har lave nivåer av proteinet AF. Både svenske og andre internasjonale studier har vist at SPC-Flakes og Salovum effektivt kan brukes til å regulere nivået av proteinet AF til terapeutisk nivå.

Begge produkter har vist effekt i et stort antall kliniske studier i Sverige og i utlandet, og er patenterte over hele verden. Patentene varer til henholdsvis 2014 og 2016, og nye patentsøknader ble sendt i 2006.

SPC-Flakes brukes i behandlingen av inflammatorisk tarmsykdom (IBD) og Mb Meniere sykdom som forårsaker svimmelhet. Salovum er effektiv i behandlingen av akutte inflammatoriske og sekretoriske tilstander.

SPC-Flakes og Salovum har i noen år blitt solgt i Sverige. Først av Lantmännen AF - Faktor AB, deretter av Vitaflo Scandinavia som har hatt produktrettighetene i hele verden fra juli 2008. Vitaflo Scandinavia vil markedsføre og selge produktene i sitt hjemmemarked og søke etter partnere utenfor dette. Med denne avtalen og avtalen med Vitaflo International har Vitaflo Scandinavia signert salgs og markedsføringsavtaler for 12 land utenfor sitt hjemmemarked.

Avtalen med Medifood varer i fire år.

Om Medifood:
Vecci & C. Piam er et legemiddelselskap etablert i Genova, Italia, i 1915. Vecci & C.Piam er aktive innen områder relatert til lungesykdommer, neurologiske sykdommer, hjerte- og karsykdommer, infeksjonsrelaterte sykdommer, geriatriske sykdommer og medisinsk ernæring. Selskapet har 7 area managers og ca 100 i Italia.

Medifood (med 2 area managers og 25 ansatte i Italia) spesialiserer seg innen medfødte metabolske sykdommer, som PKU, og spesiell proteinfri mat. Selskapet jobber også innen barnesykdommer med enkelte kosttilskudd.

Om Vitaflo Scandinavia:
Vitaflo Scandinavia AB, et heleid datterselskap av Navamedic ASA, er et av de raskest voksende specialty pharma salg og markedsføringsselskaper i Norden innen 10 terapiområder.

Vitaflo Scandinavia markedsfører originale og generiske reseptbelagte medisiner, mat for spesielle medisinske behov og OTC produkter. Vitaflo Scandinavia har eget markedsføringsapparat i Danmark, Finland, Island, Sverige, Norge og Nederland, og vil i løpet av 2009 ha sine produkter markedsført gjennom distributører i 12 andre land.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Roland Sandström, Executive Chairman, Vitaflo Scandinavia AB
E-mail: roland.sandstrom@vitaflo.net
Kontor: +46 31 335 11 90

Tina Sandström, Managing Director, Vitaflo Scandinavia AB
E-mail: tina.sandstrom@vitaflo.net
Kontor: +45 48 22 18 38

Dr. Piero Pescetto, Managing director,Medifood"
E-mail:mbenvenuto@piamfarmaceutici.com
Kontor: 10 518 62 209