Navico utnevner ny konsernsjef

18. januar 2007

Navico utnevner ny konsernsjef

Jens-Thomas Pietralla overtar rollen som konsernsjef i Navico Holding AS etter at tidligere konsernsjef, Darrell Lowrance, går av med pensjon 18. januar 2007. Darrell Lowrance trer ut av stillingen i Navico-gruppen etter et halvt århundre som gründer og konsernsjef i Lowrance Electronics Inc, som i 2006 ble en del av Navico. Han blir nytt styremedlem i Navico gruppen.
Pietralla tilrådte som Chief Operating Officer i Navico i september 2006. Navico har hovedkontor på Lysaker i Oslo.
Som konsernsjef står Pietralla ved roret for en av verdens ledende aktører innen maritim elektronikk. Navico utvikler, produserer, markedsfører og selger merkevarene B&G, Eagle, Lowrance og Simrad.
Pietralla fremhever merkevarenes særpreg i markedet som en betydelig konkurransefordel for Navico-gruppen. “Vi befinner oss i en unik posisjon. Våre merker dekker alle områder innen maritim elektronikk, fra fritidsbåter, seil og motor, til det profesjonelle markedet.”
“Vi har et konkurransefortrinn med våre merker og gruppens synergier gjennom utvikling og egen produksjon. Dette sikrer at Navico kan vokse seg større og sterkere. Videreutvikling av våre produkter og økt kundefokus er avgjørende for å sikre fortsatt lønnsom vekst for Navico i et konkurranseutsatt marked,” sier Pietralla.
Jens-Thomas Pietralla ble født i Wolfsburg, Tyskland den 2. mars 1969. Etter studier i fysikk og matematikk ved universitetet i Ulm, ble han ansatt ved München-kontoret i konsulentselskapet McKinsey & Company. Der arbeidet han med kunder innen varehandel, samt high-tech og telekommunikasjons.
Pietralla var en del av McKinseys High-Tech ledergruppe. Han har også arbeidet i to år ved selskapets kontor i New York. Pietralla returnerte til Tyskland i 2000, der han jobbet tett med Siemens i sin rolle som partner i McKinsey.
I april 2002 ble Pietralla ansatt i Siemens AG som Senior Vice-President for strategi og markedsføring. I samme periode satt han som styremedlem i Mobile Devices for Simens AG og rapporterte direkte til konsernsjef for divisjonen. I perioden 2002-2004 økte omsetningen til 5 milliarder Euro.
I mai 2004 tiltrådte Pietralla stillingen som Chief Marketing Officer for Siemens Mobile, med ansvar for marketing, samt flere salgsprosjekter relatert til privat- og bedriftsmarkedet i Siemens største forretningsenhet.

For mer informasjon vennligst kontakt:

Knut Morten Brekke
Navico Norway AS
Tlf.: +47 6712 64 16
Faks: +47 6712 6499
E-post: knut.morten.brekke@navico.com
www.navico.com

Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no
Nedenstående filer kan lastes ned:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=361007&fn=wkr0001.doc Fakta om Navico
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=20073&lang=NO Jens-Thomas Pietralla