Åpning av NCC Barnas Byggeskole

Mandag 7. august åpnes NCC Barnas Byggeskole på Rådhusbrygga i Oslo. I to uker skal 80 barn forsøke seg som bygningsarbeidere og blant annet lage et fugletårn som skal overleveres til Oslo kommune.

NCC arrangerer for første gang Barnas Byggeskole i Norge. Målsettingen med byggeskolen er å øke interessen for og kunnskapen om bygg- og anleggsbransjen, samt å gi barna en morsom og utviklende sommeruke. Barn fra Lakkegata skole og barn med tilknytning til NCC er deltagere. Rundt 80 barn i alderen åtte til tolv år vil delta i de to ukene byggeskolen pågår. NCC Barnas Byggeskole åpnes mandag 7. august kl. 10.00 på Rådhusbrygge 3 i Oslo av direktør for arbeidslivspolitikk i Næringslivets Hovedorganisasjon, Sigrun Vågeng, dekan ved ingeniørutdanningen - Høgskolen i Oslo, Per Øystein Staff og administrerende direktør i NCC Roads, Bjørnar Broderstad. Media er velkommen til å delta på åpningen 7. august. I tillegg er det mulig å besøke byggeskolen i løpet av de to ukene den pågår. Om byggeskolen Byggeskolen vil foregå i perioden 7. august til 18. august på Husbergøya, båten MS Langåra, Bislett Stadion og i Oslo sentrum. Barna får prøve seg på ulike byggeoppgaver, i tillegg til mye lek og andre sommeraktiviteter. I samarbeid med fagpersoner fra NCC skal barna være med å lage et fugletårn på Husbergøya som skal overleveres til Oslo kommune etter at byggeskoleukene er avsluttet. Lørdag 19. august løftes fugletårnet på plass med helikopter, og overleveres til kommunen. Barna skal også ordne og rydde i flere grøntområder i Oslo sentrum. NCC Barnas Byggeskole er basert på tilsvarende vellykkede prosjekter i Sverige i 2004 og 2005. I år arrangerer NCC byggeskoler på følgende syv steder i Skandinavia; Oslo, København, Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping og Härnösand. Totalt deltar 600 barn på byggeskolene. Mer informasjon finnes på NCCs internettsider: www.ncc.no Kontaktpersoner: Cato A. Mørk, informasjonssjef, NCC Roads AS, telefon +47 924 55 663 Tove Borchgrevink, kommunikasjonsrådgiver NCC Construction, telefon +47 918 39 852