Bygger hundehus til TV aksjonen på Lysaker

Fra 8. - 12. august skal 50 barn på Barnas Byggeskole bygge et stort hundehus til TV-aksjonen. Inntektene til årets TV-aksjon går til Norsk Folkehjelps arbeid for en minefri verden, der minehunder utfører en betydelig del av arbeidet.

Hundehuset blir hovedprosjektet på byggeskolen i år. Det består av et innendørs rom, men også av en ”terrasse” på taket av hundehuset med trapp fra bakkeplan. I tillegg skal barna bygge en sittegruppe med plass til en hel skoleklasse, i kjøkkenhagen til Ruseløkka skole.

- Samarbeidet med TV aksjonen er blitt en tradisjon for NCC og det er ekstra hyggelig at representanter fra Norsk Folkehjelp i år tar seg tid til å komme på byggeskolen for å lære barna om hva Folkehjelpen gjør i verden, forteller prosjektleder for byggeskolen, Trude Wetaas, i bygg- og entreprenørselskapet NCC.

Dette er den sjette gangen byggeskolen arrangeres av NCC i Oslo. Formålet er å kombinere sommeraktiviteter med en innføring i praktisk arbeid, miljø og førstehjelp for barn. Rundt halvparten av barna er elever ved Ruseløkka skole, mens resten er barn av NCC-ansatte.

Infrastruktur i Bjørvika
Et av temaene på årets byggeskole er infrastruktur før og nå. Alle barna skal derfor besøke byggeprosjektene i Bjørvika, som også er området Oslo ble grunnlagt og her finnes mange gamle skatter. Teknisk Museum skal også gi en liten innføring i elektrisitet i forhold til infrastruktur på en spennende måte.

Infrastruktur er også vei. På tirsdag drar derfor alle barna til Drammen og lærer hvordan asfalt lages og får prøve seg på å legge asfalt selv. I løpet av dagen skal barna også få simulert en påkjøringsulykke i veibanen, arrangert av brannvesenet, med påfølgende førstehjelpskurs.

Flere aktiviteter
På byggeskolen blir det også bygging av krakker, masse fribygging i tillegg til annen lek og moro.

– For mange av barna er det første gangen de tar i en hammer eller sag, og tidligere år har foreldre fortalt at flere setter i gang med egne snekkerprosjekt i etterkant av byggeskolen, sier Wetaas.

Byggeskolen arrangeres i Oslo og Bergen i uke 32, og avholdes også i Sverige.

Kontaktpersoner:
Prosjektleder for byggeskolen Trude Wetaas, tlf. + 47 480 25 705
Kommunikasjonssjef Tor Heimdahl, tlf. + 47 951 30 693

NCC i Norge består av forretningsområdene NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Bolig. I 2010 hadde NCC i Norge en omsetning på 5,3 milliarder kroner og rundt 1 700 ansatte. NCC Construction Norge bygger boliger, kontorer, veier, anlegg og infrastruktur.