NCC-bygde Granåsen idrettspark offisielt åpnet

Lese original

Etter NCCs ferdigstillelse og overlevering av Granåsen idrettspark i høst ble Trondheims nye hovedarena for vinteridrett offisielt åpnet lørdag.

Med en rekke inviterte gjester tilstede i Granåsen kunne Trondheims ordfører Rita Ottervik foreta den høytidelige åpningen av idrettsarenaen lørdag.

– Å bygge hoppbakker og idrettsarena er ingen «vanlig» bygg- og anleggsjobb. Vi har derfor benyttet et håndplukket lag av fagekspertise og erfaring til denne jobben, som er gjennomført i godt samarbeid med kunde og øvrige aktører. Nå gleder vi oss med at arenaen offisielt tas i bruk, sier leder Per Jonsson i NCC Infrastructure Norge.

– I Granåsen-prosjektet har NCC sammen med kunden utviklet og bygget et idrettsanlegg som vil bli lagt merke til både i Norge og internasjonalt. NCC skal være dyktige på håndtering av komplekse bygg- og infrastrukturprosjekt, og vi er svært stolte over gjennomføringen og leveransen, sier leder Roger Nygård i NCC Building Norge.

En stor og viktig milepæl
– Åpningen nå i dag markerer en stor og viktig milepæl Trondheim kommune som byggherre. Vi takker for et godt samarbeid med NCC gjennom de siste tre og et halvt årene, og er svært fornøyd med at den desidert største kontrakten i utbyggingsprosjektet nå er ferdigstilt, sier Mona Åsgård, utbyggingsleder Granåsen, Trondheim kommune.

NCCs kunde og byggherre ønsker også å fremheve avtalens strategi med tidlig involvering av entreprenør i konseptfasen og prosessen med konseptløsninger, utvelgelse med bakgrunn i en omforent PNS-struktur. Byggherren oppfatter dette som et suksesskriterium og at NCC organisasjonen fikk et betydelig eierskap til løsningen og valgene de selv utviklet.

Prøvehopp i februar
NCC startet byggingen av den nye arenaen høsten 2021, og i februar 2023 ble det gjennomført prøvehopp i de to bakkene. I tillegg til ny normalbakke og stor bakke, er det også bygget ny skiskytterarena, nye skibro, nytt dommerbygg, nye trenertribuner, nytt arenabygg med skytehall integrert i tribunene, ny stolheis, samt sikring av skråninger, drenering og adkomstveier.

For ytterligere informasjon, kontakt

Roger Nygård, leder for NCC Building Norge, t. +47 911 04 164
Robin Stenersen, kommunikasjonsrådgiver NCC i Norge t: +47 952 90 219  e: Robin.Stenersen@ncc.no

Om NCC: NCC er et av de ledende entreprenørselskapene i Norden. Som ekspert på å drive komplekse byggeprosesser, bidrar NCC til en bygg- og anleggsvirksomhet som har positiv innvirkning på kundene og for samfunnsutviklingen som helhet. Virksomheten omfatter bygge- og infrastrukturprosjekter, produksjon av asfalt og steinmaterialer samt utvikling av næringseiendom. I 2022 omsatte NCC for cirka 54 milliarder SEK og 12 500 ansatte. NCCs aksjer er notert på Nasdaq Stockholm.