NCC bygger biogass-anlegg for 41 kommuner

NCC Construction AS har inngått partneringavtale med Cambi AS, Hartmann Arkitekter og NT Consult til en verdi av 47 millioner kr om bygging av et biogass-anlegg i Skjørdalen i Verdal kommune. Arbeidet vil starte så snart dette er praktisk mulig etter sommerferien.

NCC har arbeidet i et halvt år med utviklingen av dette partneringprosjektet sammen Cambi AS i Asker, som er leverandør av selve prosessanlegget. Det er 41 kommuner i Trøndelag og på Helgeland som står bak samarbeidet i Ecopro. Det nye anlegget skal sikre en fremtidsrettet og god behandling av matavfall og slam. Inn i anlegget går våtorganisk avfall, slam og annet organisk og animalsk avfall. Ut kommer grønn energi og jordprodukter av høy kvalitet. Byggearbeidet vil ta 18-20 måneder, før anlegget er klart til å ta imot avfall og slam. Hele anlegget er kostnadsberegnet til 156 millioner kr. For ytterligere informasjon kontakt: Asbjørn Løksa, distriktssjef, tlf.: +47 916 60 750 Øyvind Kvaal, dir. Kommunikasjon og Samfunnskontakt, tlf.: +47 900 76 910