NCC bygger jernbanetrasé i Vestfold

NCC Construction Norge og Håkanes Maskin skal sammen bygge en jernbanetrasé på to kilometer ved Barkåker i Vestfold. Avtalen er inngått med Jernbaneverket og har en verdi på 145 millioner kroner.

Jernbanetraséen starter syd for Barkåker, er to kilometer lang og er en av tre entrepriser på den åtte kilometer nye jernbanestrekningen mellom Tønsberg og Barkåker. Den inkluderer et 350 meter langt nedsenket betongtrau gjennom Barkåker sentrum. I tillegg skal fylkesveg 540 bygges om, og det skal etableres en ny gangbru over jernbanen i sentrum. Håkanes Maskin og NCC Construction Norge har inngått et arbeidsfelleskap for å utføre arbeidet. Håkanes Maskin skal ha ansvaret for grunnarbeidene, mens NCC har ansvar for betongarbeider, stabilisering av grunn samt fundamentering. - Vi er veldig fornøyde med å få oppdraget med den nye jernbanetraséen. Dette er et oppdrag som blir spennende og utfordrende. Det er spesielt utfordrende grunnforhold og perioder med intensivt arbeid som kjennetegner prosjektet. Infrastrukturprosjekter for Jernbaneverket er et marked vi ønsker å ta del i, og vi er derfor veldig tilfredse med å ha fått dette prosjektet, sier prosjektleder Asle Ståland. Arbeidet starter 1. september og skal være avsluttet i august 2011. Rundt 60 ansatte i NCC og Håkanes Maskin vil være engasjert i prosjektet. I tillegg vil det bli brukt underentreprenører på noe av arbeidet. I etterkant av grunnarbeidene vil de jernbanetekniske arbeidene utføres.

Tags: