NCC innfører minstelønn for utenlandske arbeidere

NCC Construction AS innfører tariffestet minstelønn over hele landet for utenlandske arbeidstakere på alle nye prosjekter innen bygg og anlegg. Bestemmelsen trer i kraft umiddelbart.

NCCs kontrakter vil heretter inneholde bestemmelser om at utenlandske arbeidstakere som et minimum skal ha minstelønn i henhold til våre tariffavtaler, som er Fellesoverenskomsten for Byggfag og Overenskomst for Private Anlegg. Beslutningen er tatt for å skape ryddige og gode arbeidsforhold for alle arbeidstakere som arbeider på NCCs byggeprosjekter, enten de er ansatt i bedriften eller er ansatt hos underentreprenører. Egen kompetanse er viktig for å opprettholde bedriftens konkurranseevne. NCC Construction har som policy at innleid utenlandsk arbeidskraft ikke skal erstatte NCCs egne ansatte. Innleid utenlandsk arbeidskraft benyttes til å ta arbeidstopper og opprettholde konkurransen blant underentreprenører, slik at bedriften kan bevare egen kompetanse gjennom egne ansatte på tvers av landegrensene.