NCC Roads skal drifte og vedlikeholde ny E18 på Sørlandet

NCC Roads får ansvaret for daglig drift og vedlikehold av den nye E18 mellom Grimstad og Kristiansand. En avtale om dette er inngått med Agder OPS Vegselskap. Avtalen har en varighet på fem år og en totalverdi på rundt 25 millioner kroner, med intensjon om forlengelse i opptil 20 år.

Veien er planlagt delvis åpnet i 2008, og det er fra dette tidspunktet NCC Roads skal ha den daglige driften og vedlikeholdet. Fra før har NCC Roads ansvaret for tilsvarende drift og vedlikehold på riks- og fylkesveier i deler av Vest-Agder, blant annet E18. NCC utfører slike oppgaver også flere andre steder på oppdrag av Statens vegvesen. Avtalen innebærer at NCC Roads vil stå for snørydding, strøing, skiltvedlikehold, rengjøring, vedlikehold av arealer tilknyttet veien, samt andre rutinemessige driftsoppgaver. NCC Roads vil ha en vaktordning og beredskap for hendelser på veistrekningen. Agder OPS Vegselskap inngikk 23. juni en kontrakt med Statens vegvesen om utbygging av E18 på strekningen mellom Grimstad og Kristiansand.