NCCs Abels Hus i Trondheim vant Eiendomsprisen 2017

Lese original

Eiendomsprisen 2017 gikk i år til KLP Eiendom og det moderne og fremtidsrettede kontorbygget Abels Hus i Teknoparken, Trondheim. Dermed har NCC de siste tre årene bidratt til to av tre pristildelinger for sine kunder i Trondheimsregionen: Stålgården i 2015 for Kjeldsberg Eiendom og Abels Hus i 2017 for KLP Eiendom.

Illustrasjon: NSW Arkitekter/NCC/KLP Eiendom

SE FILM: NCC bygger Abels Hus på et minutt

– Vi er stolte over anerkjennelsen dette gir oss i NCC. Dette er en pris som har en høy stjerne for oss og går til alle som har vært med å sette sitt preg på prosjektet. I tillegg ønsker jeg å fremheve det gode samarbeidet vi har hatt med KLP Eiendom som har vært med i utviklingen av byggeprosjektet helt fra start, sier Tommy Olofsson, prosjektleder for Abels Hus i NCC.

– KLP Eiendom, Teknoparken og Trondheim har fått et landemerke av et bygg spekket med fremtidsrettede miljøtekniske løsninger som vi er kjempestolte av å kunne levere til en fornøyd kunde, sier Olofsson.

Fortjener bedre eksponering

Juryen begrunner tildelingen med at de har lagt særlig vekt på at Abels Hus fremstår som svært moderne og innovativt. Fasade og utforming er spennende, og hadde egentlig fortjent en mer eksponert plassering i bybildet. Prosjektet er tilpasset og kompletterer de tre foregående byggetrinnene og nabobebyggelsen, slik at området fremstår som en samlet næringspark der nesten 2000 mennesker har sitt daglige virke.

De gjennomtenkte tekniske løsningene i Abels Hus kommer i første rekke brukerne av bygget til gode, men ivaretar også eieren og miljøets interesser. Bygget har de mest moderne løsninger for belysning, varme og ventilasjon. Det er meget godt tilrettelagt for syklende, og eieren har våget å satse på en kantineløsning som overgår det meste av det som finnes i Trondheim fra før.

Prisen ble delt ut under Midt-Norsk Eiendomskonferanse i går på Radisson Blu Royal Garden Hotel. Vinnerne av eiendomsprisen kåres og utdeles hvert år av Næringsforeningen i Trondheim i samarbeid med Danske Bank og Norion Næringsmegling.

Tett samarbeid og tidlig involvering av kunden

I de siste tre årene har NCC vært med å utvikle og overlevert bygg til fornøyde byggherrer som hver for seg utmerker seg i landskap og med funksjonalitet. Både Abels Hus og Stålgården ble utviklet i samspill med byggherren og underentreprenører etter NCC Prosjektstudio-modellen, en arbeidsmodell basert på samspill og høy grad av kundeinvolvering. Dette innebærer blant annet cirka 8 måneder med ukentlige 2-dagersmøter hvor prosjektet optimaliseres sammen med byggherren og underentreprenører. I møtene benyttes flere digitale verktøy som smartboards og BIM-modellering.

Abels Hus er seks etasjer med et totalt areal på 19 000 kvadratmeter. Bygget har energimerke A, passivhus, som tilfredsstiller strengere energikrav enn byggeforskriftene krever. Dette innebærer blant annet at varmetapet i bygget minimaliseres og hele utformingen av bygget er blitt utført for å bruke minst mulig energi. Det har vært viktig å velge riktig energikilde og teknisk anlegg tilpasset bygningens tenkte bruksmønster. Bygget oppvarmes av fjernvarme. I tillegg har NCC hatt spesiell fokus på å redusere avfall.

Beskrivelse: Kontorbygg Byggetid: April 2015 – mars 2017 Kunde: KLP Eiendom Entrepriseform: Totalenterprise Kontraktverdi: 280 millioner kroner eks. mva Arkitekt: NSW BREEAM-sertifisering: Excellent

Mediekontakt:

Tommy Olofsson, prosjektleder, NCC Building

t: +47 913 83 729 e: tommy.olofsson@ncc.no

Cato Werner Gustavson, kommunikasjonsrådgiver, NCC Norge AS

t: 924 66 737 e: cato.werner.gustavson@ncc.no

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 17.000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.