NCCs konkurranselov-saker avsluttet

Økokrim har frafalt saken mot NCC Roads AS om ulovlig samarbeid i asfaltbransjen. NCC Construction AS vedtar et forelegg for to forhold, men Økokrim trakk et forhold som gjelder Gardermobanen.

I 2006 ila Økokrim NCC-selskapene Roads og Construction forelegg for brudd på konkurranseloven. NCC Roads var anklaget for å ha deltatt i ulovlig samarbeid i asfaltsektoren, mens NCC Construction var anklaget for anbuds- og prissamarbeid innen bygg og anleggssektoren. Nå har Økokrim frafalt saken mot NCC Roads. For NCC Construction er antall overtredelser redusert fra tre til to ved at påstander om ulovlig samarbeid i anleggsektoren (Gardermobanen) er frafalt.

NCC Construction har vedtatt et forelegg på tre millioner kroner knyttet til anbud om oppførelse av to bygg – henholdsvis i 1994 og 1996. Økokrim har ved straffeutmålingen tatt hensyn til at NCC har bidratt til å oppklare saken.

- Det er godt at vi nå kan legge disse sakene bak oss, og at Økokrims endelige konklusjon er i overensstemmelse med de vurderinger vi selv har gjort. Vi er derfor tilfreds med at Økokrim nå har henlagt forholdet rundt Gardermobanen, sier administrerende direktør Peter Gjørup i NCC Construction AS.

Frafaller asfaltsak
Økokrim har frafalt saken mot NCC Roads AS angående ulovlig samarbeid i asfaltbransjen. Bakgrunnen er at det påståtte ulovlige forholdet skjedde før NCC-konsernet kom inn som eier i det som nå er asfaltvirksomheten i NCC Roads AS.

- Vi er veldig fornøyde med at Økokrim nå frafaller saken mot oss, og at saken nå er avsluttet, sier administrerende direktør Bjørnar Broderstad i NCC Roads AS.

Etikkarbeid
NCC i Norge har gjennomført en omfattende opplæring og bevisstgjøring innen konkurranseloven og generell forretningsetikk de siste årene. Også i tiden fremover vil dette arbeidet være prioritert.