CE MERKING AV DIAGENIC’s TEST FOR TIDLIG DIAGNOSE AV BRYSTKREFT

DiaGenic ASA melder at Europeisk CE-merking av BCtect® for klinisk bruk i diagnose av brystkreft nå er registrert. Brystkreft-testen er registrert under det Europeiske CE IVD direktivet for ”In Vitro Diagnostic Medical Devices 98/79/EC”. BCtect® er en blodprøvebasert genekspresjonstest som muliggjør tidlig diagnostikk og behandling. ”Denne CE-registreringen representerer enda en betydelig milepæl i DiaGenic’s utvikling, og er et gjennombrudd i tidlig diagnostisering og behandling av brystkreft” sier DiaGenic’s administrerende direktør Dr Med Erik Christensen. ”Tidlig diagnose er avgjørende for overlevelse med brystkreft og dagens diagnostiske metoder har klare begrensinger, spesielt hos yngre kvinner. BCtect® er like treffsikker hos premenopausale som hos postmenopausale kvinner, og i de forskjellige sykdomsstadier og krefttyper. Disse unike egenskapene muliggjør forbedret tidlig-diagnostikk hos premenopausale kvinner sammenlignet med bruk av dagens teknologier alene. BCtect® utføres i en vanlig blodprøve, og testen muliggjør forbedret diagnostikk av brystkreft i Europa”. CE merkingen av BCtect® følger kort tid etter CE merkingen av ADtect® (Alzheimers sykdom) den 12. Juni. Begge testene vil bli markedsført gjennom et nettverk av distributører i Europa, og blodprøvene vil bli analysert sentralt hos DNAVision i Belgia. Kontaktperson: Dr Med Erik Christensen, administrerende direktør Telefon: +47 95939918 E-mail: erik.christensen@diagenic.com