DiaGenic inngår samarbeid med GE Healthcare

DiaGenic og GE Healthcare skal samarbeide for å utvikle en blodbasert test som kan oppdage risiko for Alzheimers sykdom på et tidlig stadium.

Oslo – 26. mars 2012: DiaGenic ASA [OSL: DIAG] har inngått en samarbeidsavtale GE Healthcare om å utvikle en blodbasert test ved bruk av DiaGenics genekspresjonsteknologi på pasienter med mild kognitiv svikt, en sykdom forbundet med risiko for å utvikle Alzheimers sykdom. Avtalen innebærer også en opsjon for GE Healthcare på lisensiering og kommersialisering av testen.

- Samarbeidet vi annonserer i dag er del av arbeidet for å forstå og identifisere Alzheimers sykdom på et tidlig stadium. Å finne en signatur som kan identifisere hvilke pasienter som er i risikosonen for å utvikle sykdommen kan hjelpe leger i å ta kvalifiserte og bedre beslutninger om videre behandling, sier Jonathan Allis, General Manager, MI PET Segment, GE Healthcare Medical Diagnostics.

Forskningssamarbeidet vil kombinere selskapenes kompetanse og teknologi. Målet er å finne en signatur som kan identifisere personer med risiko for Alzheimers sykdom på et tidlig stadium. Samarbeidet vil være en del av en bred portefølje av diagnostiske løsninger som GE Healthcare utvikler innen Alzheimers-feltet.

- Kombinasjonen av GE Healthcares bildediagnostikk og DiaGenics blodbaserte tester vil åpne nye markedsmuligheter for vår teknologi, sier administrerende direktør Erik Christensen i DiaGenic.

I studien som skal gjennomføres vil det bli brukt såkalt PET bildediagnostikk for å identifisere blodbasert geneskpresjonssignatur for denne pasientgruppen. PET kontrastvæske (tracer) [18F] Flutemetamol, som skal brukes i studien, er under fase 3 utvikling og følgelig ikke godkjent av regulatoriske myndigheter ennå.

- GE Healthcare har en global forpliktelse til å fremme vår kliniske forståelse og gi innovative løsninger som betraktelig kan forbedre diagnosen av nevrodegenerative sykdommer slik som Alzheimers sykdom og derved forbedre behandlingen av pasienten, sier Jonathan Allis.

Universitetet i Lund og Skåne universitetssykehus er hovedutreder i studien og har som mål å rekruttere 180 personer med amnestisk mild kognitiv svikt og 30 pasienter med mild til moderat Alzheimers sykdom.

- Klinisk utredning kombinert med nøyaktige blodbaserte tester og bildediagnostikk for tidlige stadier av Alzheimers sykdom vil gi en enorm verdi for klinikere og farmasiselskap som utvikler medisiner, sier dr. Oskar Hansson ved Universitet i Lund og Skåne universitetssykehus.

- Tidlig diagnose er uhyre viktig for behandling av Alzheimers sykdom og DiaGenics teknologi har allerede vist seg å kunne påvise unike genekspresjonssignaturer for pasienter med mild kognitiv svikt som konverter til Alzheimers sykdom. Jeg ser frem til å samarbeide med GE Healthcare som deler våre høye ambisjoner om å forbedre AD diagnose og behandling, sier DiaGenics administrerende direktør Dr. Erik Christensen.

Innovasjon Norge har gjennom sitt industrielle forsknings- og utviklingsprogram (IFU) gitt 2.000.000 kroner i støtte til DiaGenic og GE Healthcares samarbeid Målet med programmet er å bidra til utvikling av nye produkter og løsninger som fører fram til internasjonal markedssuksess. Prosjektet vil også gi fradrag gjennom SkatteFUNN.

Om Alzheimers sykdom
Ifølge
Alzheimers Association har dødsfall som kan tilskrives Alzheimers sykdom økt med mer enn 46 prosent mellom 2000 og 2006. I USA alene er det i dag 5,3 millioner mennesker har Alzheimers sykdom, og den årlige kostnaden av sykdommen er $172 milliarder. Sykdommen er den sjette høyeste årsaken til død og dødelighet forventes å stige ytterligere nå som etterkrigsgenerasjonene eldes. I fjorårets World Alzheimer Report anslo Alzheimer’s Disease International at det i 2012 er 35,6 millioner mennesker på verdensbasis som lever med demens og at dette vil øke til 65,7 millioner i 2030 og 115,4 millioner i 2050.

DiaGenic er et innovativt norsk bioteknologi firma som søker å skape verdier for pasienter, partnere og investorer ved å utvikle nye og mer pasientvennlige metoder for tidlig påvisning av sykdommer. DiaGenic er i dag verdensledende i å analysere genekspresjonssignaturer relatert til sykdom i lett tilgjengelige kliniske materiale som perifert blod. Denne metoden bygger på prinsippet om at selv når en sykdom er lokalisert på en bestemt del av kroppen, kan sekundære responser, som også er karakteristisk for sykdommen, måles i andre deler. Betydelig potensial i en rekke sykdommer som brystkreft og Alzheimers sykdom er blitt identifisert. Selskapet har fått innvilget patenter i USA og Europa. DiaGenic er notert på Oslo Børs. For mer informasjon besøk www.diagenic.com

Om GE Healthcare
GE Healthcare leverer nyskapende medisinske teknologier og tjenester som danner en ny æra innen pasientbehandling. Vår brede kompetanse innen medisinsk bildebehandling og informasjonsteknologi, medisinsk diagnostikk, pasientovervåking, medisinsk forskning, biofarmasøytiske produksjonsteknologier, ytelsesforbedringer og andre tjenesteløsninger hjelper våre kunder til å yte bedre omsorg til mennesker rundt om i verden til en lavere kostnad. I tillegg samarbeider vi med ledende helseaktører i et forsøk på å øke fokuset på de endringer som er nødvendige i global helsepolitikk for å kunne gjennomføre en vellykket overgang til bærekraftige helsesystemer.

Vår "healthymagination" har en visjon om å invitere verden til å bli oss med ​​på vår reise, da vi kontinuerlig utvikler nyskapende innovasjoner som har fokus på å redusere kostnader, øke tilgangen og bedre kvaliteten over hele verden. Med hovedkontor i Storbritannia, er GE Healthcare en enhet i General Electric Company (NYSE: GE). Globalt er GE Healthcares ansatte ansvarlige for å tjene helsepersonell og deres pasienter i mer enn 100 land. For mer informasjon om GE Healthcare, besøk vår hjemmeside på www.gehealthcare.com.

For å se de siste nyhetene kan du besøke

Erik Christensen, administrerende direktør
DiaGenic ASA, Grenseveien 92, NO-0663 Oslo, Norge