• NEL ASA/

DiaGenic presenterer nye data for å differensiere Alzheimer demens fra andre former for demens med høy nøyaktighet

Nye resultater fra re-evaluering av to separate og tidligere gjennomførte kliniske studier viser at DiaGenics teknologi har potensial til å differensiere demens som skyldes Alzheimers sykdom (AD) fra andre former for demens. I en studie bestående av 103 AD pasienter og 40 pasienter med andre former for demens og relaterte lidelser, ble AD riktig identifisert og atskilt fra andre former for demens med en nøyaktighet på 89%. I en annen studie som bestod av 25 AD pasienter og 30 pasienter med annen demens, var diagnostisk nøyaktighet på 82%.

DiaGenic var først ute med å lansere en blod-basert diagnostisk test for hjelp med diagnostisering av Alzheimers sykdom. Fokus for selskapet nå er å bringe andre generasjons produkter til markedet. Disse produktene skal bidra til å identifisere Alzheimers sykdom, identifisere pasienter med mild kognitiv svikt som vil utvikle seg til Alzheimers demens, samt bidra til å identifisere pasienter med amyloide ansamlinger i hjernen.

"Det finnes flere andre former for demens enn demens forårsaket av Alzheimers sykdom. Å skille Alzheimers demens fra annen demens har en betydelig verdi i klinisk praksis ved å gi muligheter til å kunne velge den mest hensiktsmessige behandlingen. Disse nye funnene er svært oppmuntrende for vår satsning på nye diagnostiske produkter som kan komme pasienter med Alzheimers sykdom til gode", sier Paul de Potocki, administrerende direktør i DiaGenic.

Paul de Potocki, Administrerende Direktør

E-mail: paul.depotocki@diagenic.com

DiaGenic skaper merverdi for pasienter, partnere og investorer gjennom utvikling av innovative og pasientvennlige in vitro diagnostiske (IVD) produkter for tidlig diagnose av sykdommer. Selskapets proprietære konsept innebærer at en sykdom fremkaller systemiske reaksjoner i blodet unik for sykdommen, og som kan måles ved hjelp av en blodprøve. DiaGenic er verdensledende i å identifisere genekspresjonssignaturer i blod og er fokusert på utvikling av biomarkør baserte IVD produkter innen Alzheimers sykdom. Selskapet beskytter sin teknologi gjennom en omfattende patentportefølje. DiaGenic er et norsk selskap notert på Oslo Børs. For mer informasjon vennligst besøk: www.diagenic.com