Bestemor søker mobilkontakt i julen

(Oslo, 19. desember 2007) Den eldre generasjonen er tradisjonelt den minst mobile, men i høytiden snus dette opp ned. Ingen er mer tilgjengelige på mobil i julen enn de over 60 år.

En ny NetCom-undersøkelse viser at ni av ti nordmenn over 60 år er like tilgjengelige på mobil i julen som resten av året. I alle yngre aldersgrupper er det færre som sier det samme

- Kanskje er de eldre enda mer kontaktsøkende i høytiden, samtidig som mange venter på bildemeldinger og sms-hilsener fra barn og barnebarn. For mens vi andre er mer tilbøyelige til å legge fra oss telefonen i julen, sitter de eldre parat med mobilen i fanget. Så sett i gang og tekst, slik at bestemor får den meldingen hun venter på, oppfordrer kommunikasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i NetCom.

Tar opp tråden
Samtidig sier 4 av 10 nordmenn at de bruker mobilen til å kontakte venner og kjente som har gått i glemmeboken i julen.

- Her er de yngste mest frempå. Hele to av tre under 30 år sier at de bruker mobilen til å sende julehilsen til folk de vanligvis ikke har kontakt med. Alle setter pris på å bli husket på, og vi synes det er supert at mobilen hjelper oss til å komme nærmere hverandre i julen, sier Vederhus.

Spår ny rekord
For mange er også tekstmeldingen den eneste julehilsenen som forlater hjemmet. Fire av ti sier at de dropper julekortet til fordel for tekst og bildemeldinger.

- Vi spår et nytt rekordår for antall sendte julemeldinger, og kommer tilbake med ferske tall andre juledag. I år som tidligere kommer mobilnettet helt sikkert til koke av meldingstrafikk i dagene rundt julaften, spår Vederhus.

Kontaktperson i NetCom:
Øyvind Vederhus, kommunikasjonsrådgiver, tel; 951 37 950

Fakta:
* 9 av 10 over 60 år er like tilgjengelig på mobil i julen som resten av året.

* 4 av 10 sender heller tekst- og bildemeldinger enn julekort. Blant de under 30 år er tallet 65%. Troms fylke er på topp, der 52% heller sender meldinger enn kort.

* 4 av 10 bruker mobilen til å gjenoppta kontakt med venner og kjente i julen. Hele 65% av de under 30 sier at de gjør dette. Finnmark fylke er på topp der 55% gjenopptar kontakt via mobilen i julen.

NetComs befolkningsundersøkelse er gjennomført av Perduco i november 2007 blant et representativt utvalg på 1900 personer.

Fakta om NetCom as
NetCom har hatt en sterk og jevn vekst siden det brøt telemonopolet i 1993, og hadde i 2006 en omsetning på over 7.300 milliarder kroner, og et overskudd før skatt på over 2.100 milliarder kroner. NetCom hadde over 1 200 000 kunder, og 650 ansatte per 31.12.2006. NetCom er et heleid datterselskap av TeliaSonera AB. NetCom har over 98 prosent dekning der folk bor og ferdes. Kundesenteret er bemannet 24 timer i døgnet syv dager i uken, året rundt.