Endelig slutt på fakturasjokk

​(Oslo, 28. juni 2010) NetCom innfører fra 1. juli et sikkerhetsnett som vil beskytte kundene fra høye regninger etter mobilsurfing i utlandet.

Dersom forbruket av mobilt internett i utlandet nærmer seg 495 kroner i løpet en måned, mottar NetComs kunder en varsel-sms som informer om at internettilgangen stenges ned dersom kunden ikke selv aktivt velger å fortsette surfingen.

Hele verden fra 1. juli
- Vi er veldig glade for å ha fått på plass et sikkerhetsnett som beskytter kundene våre mot gigantregninger etter feriesurfingen. For oss har det vært viktig å få på plass en løsning som gjelder over hele verden, siden dataprisene er høyest utenfor Europa. Våre kunder er dermed ekstra godt beskyttet i sommer, sier NetComs kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus.

Trygghet
Når beløpet for feriesurfingen nærmer seg 495 kroner, informeres kunden via sms om at tilgangen vil bli stengt ned når grensen nås. Dersom kunden ønsker å fortsette tilgangen, blir hun bedt om å sende sms tilbake med ny beløpsgrense.

- Vi oppfordrer fortsatt kundene våre til å sjekke priser på netcom.no før avreise, siden megabyteprisen fortsatt er høyere enn i Norge. Velg billigste operatør når du ankommer feriestedet, så får du mest mulig surfing for pengene, sier Vederhus.

Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef, tel +47 951 37 950

Fakta
* Etter krav fra EU skal mobiloperatørene fra i sommer innføre beløpsgrense på utenlandssurfing.
* NetCom innfører samtidig det samme sikkerhetsnettet over hele verden.
* Første grense er satt til NOK 495. Deretter kan kunden selv velge ny grense via sms, maks NOK 10 000.
* For kunder med spesielle behov, kan grensen settes til NOK 50 000 eller fjernes helt via skriftlig henvendelse.
* Mobilt internett prises etter antall nedlastede megabyte (Mb), der forsiden på vg.no tilsvarer ca 1,5 Mb, en MP3-fil ca 3 Mb og en epost uten vedlegg ca 0,02 MB (20 kilobyte, Kb)
* I Europa betaler NetComs mobile bredbåndskunder 300 kroner for 100 megabyte. I Norden 100 kroner for 200 megabyte.
* For øvrige datapriser i utlandet, se netcom.no.