Fri mobilkonkurranse i 20 år

(Oslo, 27. september 2013) I dag er det 20 år siden telemonopolet ble brutt i Norge og NetCom startet reisen som skulle gjøre mobilen til allemannseie.

- For NetCom har fremtiden alltid vært trådløs og mobilitet har vært vår grunnpilar helt siden starten. Med NetCom startet konkurransen som har gjort mobilen til allemannseie, dekningen til landsdekkende og internettilgangen mobil. I dag er mobilen en sentral del av livet til Norges befolkning, og reisen dit vi er i dag startet med NetComs trådløse fremtidsvisjoner på begynnelsen av 90-tallet, sier August Baumann, administrerende direktør i NetCom.

Mobilen blir allemannseie
I 1991 tildelte Samferdselsdepartementet GSM-lisens til NetCom som Norges første private teleoperatør, og to år senere ble det nye mobilnettet åpnet for kommersiell drift. Televerkets monopol og det rådende NMT-nettet ble utfordret av det mer moderne og europeiske GSM-nettet.

- Mobiltelefoner til 1 krone gjorde at markedet eksploderte. Det var da NetCom begynte å gi bort telefoner i 1995 at det tok helt av. Husk at en mobiltelefon kostet omtrent 30 000 kroner i 1985, i 1992 kostet den mellom 6-10 000 kroner. Plutselig kunne du få den nesten gratis, sier Baumann.

Mobilen gikk fra å være forbeholdt de få til å bli allemannseie på få år. Og konkurransen i mobilmarkedet førte til innovasjon til glede for norske mobilkunder.

- Jeg tror det er lett å overse konsekvensene av de dristige valgene man tok for 20 år siden. Du ville aldri hatt den samme dynamikken i markedet og de samme mulighetene for kundene uten NetComs satsning. Jeg tror heller ikke du ville hatt et like dynamisk og internasjonalt Telenor uten at NetCom hele tiden dyttet dem i ryggen, sier Baumann.

Charlotte N. Erikstad, kommunikasjonsrådgiver
E-post: charlotte.erikstad@netcom-gsm.no