Hafslund måler strøm trådløst

(Oslo, 01.11.2005) Når landets største strøm- og nettselskap skal modernisere strømavlesningen, lar de mobiltelefonen ta jobben. Mobil teknologi fra NetCom måler forbruket nøyaktig og sender det trådløst til nettselskapet.

Måleravlesning i norske hjem skal i dag gjøres av kundene selv, men mange leser ikke av strømmåleren. Hafslund har i flere år arbeidet for å finne ny teknologi som skal gjøre det enklere, sikrere og mer effektivt å samle inn målerverdier, slik at kundene kan faktureres på bakgrunn av faktisk forbruk. Komplett løsning Da Hafslund skulle fornye teknologien for strømavlesing, var valget enkelt. - NetCom tilbyr den mest komplette løsningen innen mobil kommunikasjon mellom maskiner. Vi installerer strømmåleren i hjemmet, så tar NetCom seg av all kommunikasjon, og sørger for at strømmåleren melder inn strømforbruk til sentralen, sier Roger Flølo i Hafslund ToKom. I tillegg til strømavlesing, bruker Hafslund også NetComs løsning til sine alarmsystemer. For Hafslund betyr GSM-kommunikasjonen større fleksibilitet og enklere og raskere installering. Verken kundene eller nettselskapet trenger å ta hensyn til detaljene i løsningen. NetCom leverer de nødvendige systemene mellom strømmåleren og nettselskapet. Stort marked - Så langt brukes det få SIM-kort som kommunikasjonskanal mellom maskiner, men dette kommer til å øke vesentlig fremover. I Sverige er det innført regulatoriske pålegg om at alle husstander må ha automatisk avlesning av strømforbruket innen 2009. Det forventes at de andre nordiske landene følger etter, sier NetComs markedsansvarlig for maskin til maskin-kommunikasjon (M2M), Lars E. Fjeldstad. TeliaSonera forventer at innen 2010 vil to av tre SIM-kort brukes til å kommunisere mellom maskiner, uten menneskelige involvering. Kontaktperson: Lars E. Fjellstad, markedsansvarlig M2M tlf 924 33 444