Heller mobildekning enn do på hytta

Report this content

​Tradisjonelle nødvendigheter som toalett og rennende drikkevann er ikke det folk aller helst vil ha på hytta – mobildekning topper ønskelistene.

I en fersk undersøkelse gjort av NetCom sier 85 prosent av de spurte at god mobildekning er viktig å ha på hytta, mens omkring 70 prosent mener det er viktigere at hytta har innendørs toalett og rennende drikkevann.

- Nesten alle nordmenn tar med seg mobiltelefonen på ferie. Mobilen er ganske enkelt den nye hengekøya. NetCom møter ønsket om mobildekning på hytta gjennom utbygging av 3G-nettet i populære hytteområder til fjells og langs kysten, sier kommunikasjonsrådgiver i NetCom, Charlotte Erikstad.

En sannsynlig årsak til at mobildekning er viktig for folk, er at en stor andel av Norges arbeidende befolkning planlegger å arbeide også i ferier. Nesten en tredjedel sier at de vil ta jobbrelaterte telefoner i ferien.

Ferien på Facebook
- Teknologi er også viktig når det gjelder å holde kontakten med venner og familie mens man er på ferie. Mobilt bredbånd gjør at det å ringe ikke blir den eneste måten å holde kontakten på, og stadig flere velger å koble seg til Internett på denne måten, sier Erikstad.

Bruk av sosiale medier blir mer og mer populært, også i ferien. Nærmere 30 prosent oppdaterer status på sosiale nettsamfunn for å holde venner og familie oppdatert, og omtrent 20 prosent laster opp feriebildene på nettsamfunn som Facebook og Flickr.

41 prosent holder kontakten med e-post – en større andel enn de 32 prosentene som sender tradisjonelle postkort. Den vanligste måten å holde kontakten med venner og familie på når man er på ferie, er imidlertid tekstmeldinger. Hele 83 prosent av Norges befolkning velger å gjøre dette. Nesten to tredjedeler, 63 prosent, ringer, og omtrent 37 prosent sender MMS.

Kontaktperson i NetCom
Charlotte Erikstad, kommunikasjonsrådgiver, mobil: +47 928 23 368, e-post: charlotte.erikstad@netcom-gsm.no

Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført av forretningsintelligensselskapet United Minds for NetCom ved hjelp av e-postskjemaer mellom 2. og 8. juni 2010. Til sammen 1049 nordmenn over 18 år svarte på skjemaet. Resultatene er samlet i kvoter som er representative for den norske befolkningen når det gjelder kjønn, alder og bosted.