iPhone 5 til topps etter tre dager i salg

En helg holdt. Apples iPhone 5 topper NetComs salgsoversikt for september.

- Salget av iPhone 5 er historisk godt. Kunder har stått 15 timer i kø, og flere tusen har stått på liste for å sikre seg Apples siste telefon, sier Kristian Renaas, salgsdirektør i NetCom.

Aldri har det vært så mange tilgjengelige nye iPhones ved en lansering som i år.

- Vi sikret oss et meget høyt volum av telefonen, og det har vært helt avgjørende for at flere tusen fornøyde kunder bruker iPhone 5 i dag, sier Renaas.

Kunder som fortsatt venter, men som har bestilt og betalt for iPhone 5 vil motta telefonen når NetCom får leveranser fra Apple.

- Etterspørselen er utrolig god, og vi jobber tett med produsenten for å sikre oss flest mulig iPhone 5 framover, sier Renaas.

IOS leder an
September har vært en salgsmessig knallmåned for Apple. Det speiles i at operativsystemet IOS har gjeninntatt posisjonen som det ledende operativsystemet foran Android.

Markedsfordelingen er helt lik den i august, 52 prosent mot 46 prosent. Forskjellen er at IOS er på topp, mens Android er nummer to.

Microsofts Windows er fortsatt ingen suksess hos NetCom-kundene. I forrige måned var det kun 1 prosent av de solgte telefonene som bruker dette operativsystemet (2% i august).

De mest solgte smarttelefonene i september*
1. (-) Apple iPhone 5
2.
(2) Samsung Galaxy S III
3. (1) Apple iPhone 4S
4. (3) Samsung Galaxy S II
5. (4) Apple iPhone 4
6. (6) Sony Xperia Go
7. (8)
Samsung Galaxy Xcover
8. (5) HTC One X
9. (7) Nokia Lumia 800
10. (-) HTC Desire C

* Listen er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom Shops (60 butikker), netttbutikken, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon
En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Kontaktpersonen i NetCom
Pressekontakt Anders Bigseth