NetCom: 1,4 millioner nordmenn ønsker mobilbetaling

Report this content

(Oslo, 18. mars 2011) Hver tredje nordmann ønsker å bruke mobilen som lommebok. Og det er ikke grenser for hva vi ønsker å betale over mobilregningen, viser en ny NetCom-undersøkelse.

Av de som er positive til å bruke mobilen som lommebok, er kjøp av parkering og kinobilletter det mest populære (88 prosent), etterfulgt av billett på buss, tog og trikk (84 prosent).

Mobilbetaling er en realitet
- Det har vært snakk om å bruke mobilen som lommebok i snart 10 år uten at noe særlig har skjedd. Ruter-diskusjonen i Oslo er et eksempel på at gammel vane er vond å vende, sier Marius Halle, innholdssjef i NetCom.

Nå kommer derimot mobilbetaling for fullt.

- Om ikke lenge kan du betale kinobillett med mobilen, det er kun noen detaljer som gjenstår før dette blir lansert på utvalgte kinoer. Vi har allerede implementert mobilbetaling på parkering, piggdekkavgift i Oslo og på brusautomater. Erfaringene er gode og vi ser at kundene benytter seg av mobilbetaling når det er enkelt.

Mobilen som betalingskort på butikken
Undersøkelsen viser at 35 prosent ønsker å handle matvarer med mobilen. Det betyr at nesten en halv million nordmenn kunne tenke seg å droppe kontanter og kort når de går på butikken. De yngste er mest positive, og menn er overveiende mer positive enn kvinner.

- For 30 år siden var skepsisen mot minibanker stor. Så kom betalingsterminalene og skepsisen var ikke noe mindre. At det fremdeles er noe skepsis til å bruke mobilen som lommebok er ikke overraskende. Men når løsningene er etablerte kommer dette til å bli like vanlig som minibank og kortterminaler, sier Halle.

Gammel vane vond å vende
Av de som ikke ønsker å benytte mobilen som lommebok, svarer 52 prosent at de foretrekker å betale på gamlemåten. Bare 26 prosent oppgir manglende sikkerhet som årsak til at de ikke vil betale over mobilregningen. Kun fire prosent sier de ikke visste at mobilbetaling var teknisk mulig.

Dette er de mest populære varene å betale med mobilen:

VARE JA NEI VET IKKE
Parkering 88 %   6 %     5 %
Kinobillett 88 %    7 % 5 %
Billett på buss/trikk/tog   84 % 8 % 8 %
Bøker 46 % 42 % 12 %
Bensin 45 % 47 % 9 %
Matvarer 35 % 55 % 10 %

Undersøkelsen er gjort blant et landsrepresentativt utvalg på 1 900 personer over 15 år i desember 2010 og er vektet opp mot Norges befolkning totalt for kjønn, alder og geografi.

Kontaktperson i NetCom
Kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad, tlf: +47 92 82 33 68, e-post:
charlotte.erikstad@netcom-gsm.no