NetCom: Setter fart på påskesurfingen

Report this content

(Oslo, 8. april 2011) Hastighet er viktigst for mobilsurfende nordmenn, viser en fersk undersøkelse. NetCom tar konsekvensen og girer opp 3G-farten i påskefjellet.

I undersøkelsen utført på oppdrag av NetCom svarer 4 av 10 at det viktigste når de surfer på mobilt internett er at nettsidene lastes ned fort. NetCom svarer med å oppgradere 60 % av 3G-nettet til Turbo 3G+, og byr med det på forventede mobile surfehastigheter opptil 14 Mbit/s.

Fart på påskestedene
NetComs 3G-nett er nå oppgradert til Turbo 3G+ (21,6 Mbit/s standarden) på populære påskesteder til fjells og i hytteområder langs kysten i sør, i tillegg til i de fire største byene. Øvrige steder med Turbo 3G+ er oppgradert til 14,4 Mbit/s standarden.

- Kapasitetsøkningen i 3G-nettet kommer alle mobile bredbåndskunder til gode. Ettersom mobilt bredbånd er en delt ressurs vil den brukeropplevde hastigheten variere, men nå kan flere være på nett samtidig og få en god surfeopplevelse. I en rekke hytteområder med påskeglade nordmenn vil flere i familien kunne surfe, oppdatere Facebook og få unna noen jobbmailer uten at det går tregt, sier Tommy S. Johansen, dekningssjef i NetCom.

Satser på god surfefart
Som et ledd i den pågående nettmoderniseringen vil hele 3G-nettet oppgraderes til Turbo 3G+ og nordmenn over hele landet vil nyte godt av høye surfehastigheter.

- Et raskt mobilt bredbånd er viktig og folk skal slippe å vente på at en nettside lastes ned, også når man surfer mobilt. Teknologien på dette området er i utvikling og vi vil fortsette å rulle ut fiber og installere ny programvare i basestasjonene våre som gjør det mulig å øke hastighetene og utvide kapasiteten i 3G-nettet ytterligere, sier Jon Christian Hillestad, teknisk direktør i NetCom.

Utvalgte påskestedene til fjells og ved sjøen med Turbo 3G+ (21,6 Mbit/s):
Gol, Geilo, Trysil, Ål, Skeikampen, Golsfjellet, Norefjell, Hemsedal, Tyin, Ringebu, Kvitfjell, Beitosdølen, Hovden, Haglebufjell, Hafjell, Tjøme, Nøtterøy, Tønsberg, Larvik, Helgeroa, Kragerø og Grimstad.

Utvalgte påskesteder som har fått 3G-dekning siden i fjor:
Blefjell, Tempelseter, Dagali, Veggli, Bollo, Tuddal, Vrådal, Skaidi, Sjusjøen, Kvamskogen, Meråker, Danebu, Skotten seter, Skardvollen, Oppdalsregionen, Gaustablikk

* NetCom har oppgradert 60 % av 3G-nettet til Turbo 3G+
* Turbo 3G+ finnes i dag i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, og i tillegg på en rekke sommer- og vintersteder
* Forventet nedlastningshastighet for Turbo 3G+ er 1,0 - 14 Mbit/s
* Forventet opplastningshastighet for Turbo 3G+ er 0,3 - 3,0 Mbit/s
* Turbo 3G+ gir teoretiske topphastigheter på 21,6 Mbit/s og 14,4 Mbit/s
* NetCom investerer 1 milliard kroner og bytter ut hele mobilnettet med nytt og fremtidsrettet utstyr
* 3G-dekning til 95 % og 4G til 89 % av Norges befolkningen når moderniseringen er ferdigsstilt

Undersøkelsen er gjort blant et landsrepresentativt utvalg på 1 900 personer over 15 år i desember 2010 og er vektet opp mot Norges befolkning totalt for kjønn, alder og geografi.

Kontaktperson i NetCom
Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef, tlf: 951 37 950