NetCom åpner det mest omfattende 3G-nettet i landet

NetCom åpner det mest omfattende 3G-nettet i landet (Oslo 28. februar 2005) Når NetCom i morgen åpner sitt UMTS-nett (3G), kan kundene bruke sin bærbare PC til å lese mail og surfe på nettet – hvor som helst og når som helst. NetComs mobile bredbånd tilbys til en fast pris per måned uten begrensning i bruk. Samtidig reduserer NetCom sine standard datapriser vesentlig. NetComs første 3G-tjeneste er mobilt bredbånd. Selskapet lanserer NetCom Connect, som er et innstikkskort til bærbar PC som gir tilgang til internett med bredbåndshastighet. Nedlastingshastigheten kan oppleves som fem til seks ganger raskere enn ISDN eller 10 ganger raskere enn dagens mobilhastighet. - Når prisen for fri bruk er 399 kroner per måned (kr 499,- inkl mva), er dette et godt alternativ for våre kunder som sender mail eller surfer på nettet enten de er på farten, på hytta eller hjemme, sier administrerende direktør Barbara Thoralfsson. I følge tall fra Statistisk Sentralbyrå er det i dag over 500 000 nordmenn som kun benytter seg av ISDN når de skal surfe eller sende mail. I tillegg er det rundt 600 000 personer med modem-tilgang til internett. Mange av disse har ikke tilgang til fastlinje-bredbånd. Da vil NetComs tilbud være et meget godt og enkelt alternativ. Mest omfattende i landet Over 240 byer og tettsteder får UMTS-dekning ved åpningen av nettet. Det betyr at rundt 3,5 millioner nordmenn får tilgang til UMTS. Dette er det mest omfattende 3G-nettet i Norge. I tillegg er NetCom i full gang med å bygge ut EDGE, en teknologi som innebærer en datahastighet to til tre ganger raskere sammenlignet med ISDN. Disse utbyggingene betyr at 4,3 millioner nordmenn, eller hele 95 prosent av befolkningen, i løpet av 2006 får et tilbud om mobilt bredbånd. - Teknologi er for folk flest svært komplisert og for mange uinteressant. Vi vil ha enkle og gode tjenester som gir merverdi og er konkurransedyktige på pris. Det får folk nå, sier Thoralfsson. Fra 1. juni åpnes UMTS-nettet for telefoner. Kraftig reduksjon på datapriser Fra 1. mars blir det også en vesentlig reduksjon i NetComs standard datapriser. Det blir lik pris for alle NetComs kunder, uavhengig om de har abonnement eller kontantkort. Den nye prisen er kroner 20 per MB. Kundene vil dermed oppleve en prisreduksjon på opp til 80 prosent. Det betyr blant annet at det blir langt billigere å lese nyheter og sjekke værmeldingen på mobilen. For at det skal være enkelt for kundene er det samme pris for all datatrafikk; GPRS, EDGE og UMTS. - Med NetCom Connect og de nye dataprisene har NetCom gitt mobildata et skikkelig løft, avslutter Thoralfsson. Kontaktperson: Guri Wormdahl, kommunikasjonssjef 934 34 200 UMTS: - Universal Mobile Telecommunication System - UMTS har en ovføringshastghet på 128 kb/s til 384 kb/s. Vanlig ISDN-hastighet er 64 kb/s. - UMTS er et helt nytt mobilnett. EDGE: -EDGE = Enhanced Data rates for Global Evolution -EDGE bygges i vårt nåværende mobilnett. -EDGE har en overføringshastighet mellom 128 og 200 kb/s. Vanlig ISDN-hastighet er 64 kb/s. -GPRS finnes i dagens mobilnett og har en overføringshastighet opp mot 60 kb/s. Pris NetCom Connect: PCkort / innstikkskort: 1990,- kr ekskl mva (kr 2,487,50 inkl mva) NetCom Connect: Pris per måned: 399,- kr ekskl mva (kr 499,- inkl mva) (fri bruk i Norge, ingen begrensning). NetCom Connect 20: Pris per måned: 99,- kr eksl mva (125,- inkl mva), inkluderer 20 MB. Pris per MB utover dette er kroner 5,- per MB. Makspris kroner 1000,- per måned. SMS 0,69 inkl mva. Pris standard datapriser: Abonnement Forbruk pr. mndNy prisGammel prisReduksjon 0,5 MBkr 10,00kr 50,00-80 % 1 MBkr 20,00kr 57,50-65 % Kontant og YoungTalk Forbruk pr. mndNy prisGammel prisReduksjon 0,5 MBkr 10,00kr 50,00-80 % 1 MBkr 20,00kr 100,00-80 % Bedrift (eks mva) Forbruk pr. mndNy prisGammel prisReduksjon 0,5 MBkr 8,00kr 40,00-80 % 1 MBkr 16,00kr 46,00-65 % Fakta om NetCom as NetCom har hatt en sterk og jevn vekst siden det brøt telemonopolet i 1993, og hadde i 2004 en omsetning på 5,776 milliarder kroner, og et overskudd før skatt på 1,121 milliarder kroner. NetCom hadde 1 307 000 kunder per 31.12.2004. Selskapet har ca. 720 ansatte. NetCom er et heleid datterselskap av TeliaSonera AB. NetCom har over 98 prosent dekning der folk bor og ferdes. Kundesenteret er bemannet 24 timer i døgnet syv dager i uken, året rundt. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no