NetCom bygger ”verdens mest moderne” mobilnett

Report this content

(22. februar 2005) NetCom starter nå utskiftingen til nytt og bedre utstyr på mobilsendere nord i Hordaland og sør i Sogn og Fjordane. Det betyr bedre dekning, enda høyere kvalitet og raskere og bedre mobiltjenester for kundene.

- Vi bytter til de nyeste og mest moderne GSM-senderne på markedet. Jobben starter i uke 8, og forventes å være ferdig i løpet av 4-6 uker. Dette vil være væravhengig da en del av disse senderne ligger på steder hvor man trenger helikoptertransport, sier dekningssjef Anne Solveig Olstad i NetCom. Utskiftningen betyr at kundene får et enda bedre nett med forbedret dekning og kvalitet. Senderne vil også bli oppgradert med såkalt EDGE-teknologi. Dette innebærer en datahastighet to til tre ganger raskere enn ISDN (128-200 kb/s). For kundene betyr EDGE blant annet at det blir raskere å lese nyheter på mobilen (WAP), MMS (bildemeldinger) går raskere og at det blir langt raskere å surfe trådløst på internett fra en bærbar PC. Alle sendere som ligger under sentralen i Voss byttes i første omgang Arbeidet starter i uka 8 ved Åkrafjorden og Odda-området. Deretter fortsetter arbeidet i Hardanger, Indre Sogn og Lærdal/Aurland. - Vi skal gjøre alt for at kundene ikke skal merke noe til selve arbeidet, men siden dette er svært omfattende kan det hende noen kunder vil oppleve dekningsbortfall i korte perioder, sier Olstad. De fleste utskiftninger vil bli foretatt om natten slik at kundene ikke skal oppleve dekningsutfall. Kontaktperson: Anne Solveig Olstad, dekningssjef 920 33 006 Fakta om EDGE: · EDGE står for Enhanced Data rates for Global Evolution · EDGE vil kunne oppnå en overføringshastighet for mobil data på mellom 128 og 200 kb/s. Til sammenligning gir en ISDN-linje en hastighet på 64 kb/s. · EDGE bygges i det eksisterende GSM-mobilnettet. · Mobiltelefonen må støtte EDGE for at kundene kan ta i bruk den nye teknologien. Mange av telefonene på markedet støtter i dag dette. Fakta om NetCom asNetCom har hatt en sterk og jevn vekst siden det brøt telemonopolet i 1993, og hadde i 2004 en omsetning på 5,776 milliarder kroner, og et overskudd før skatt på 1,121 milliarder kroner.NetCom hadde 1 307 000 kunder per 31.12.2004. Selskapet har ca. 720 ansatte. NetCom er et heleid datterselskap av TeliaSonera AB. NetCom har over 98 prosent dekning der folk bor og ferdes. Kundesenteret er bemannet 24 timer i døgnet syv dager i uken, året rundt.