NetCom fjerner prisen på ringeminutter og meldinger

(Oslo, 2. mai 2013) NetCom snur helt om på sin forretningsmodell for å sikre fremtidige inntekter. Mens det hittil er ringeminuttene og meldingene som har gitt mest mynt i kassa, er det mobildatabruken som blir selskapets viktigste inntektskilde framover.

- Fra i dag lanserer vi fri og ubegrenset bruk av ringeminutter, SMS og MMS. I stedet vil kundene betale en fast sum for en gitt datamengde i måneden. Med Smart-porteføljen omfavner vi mobildatagenerasjonen som ingen andre i Norge, sier August Baumann, administrerende direktør i TeliaSonera Norge.

Ringeminutter og SMS har i lang tid vært operatørens viktigste inntektskilde. De siste årene har imidlertid bruken flatet ut, mens prisene har falt. Samtidig setter store investeringer i mobilnettet krav til å gjøre mobildataveksten mer lønnsom.

- Vår nye fastprisportefølje bryter med bransjens gamle tankegods. For kundene er det mobildata som gjelder, mens ringing og meldinger har blitt hygienefaktorer. De fire siste årene har mobildatabruken økt med over 18.000 prosent, og vi mener at timingen er perfekt for å introdusere den nye forretningsmodellen nå, sier Baumann.

Kundenes eksplosive bruk av båndbreddekrevende tjenester setter helt nye krav til mobilnettets robusthet, datakapasitet og hastighet. Derfor har TeliaSonera Norge de to siste årene investert 2 milliarder kroner i eget mobilnett for å gi kundene så gode opplevelser som mulig. Moderniseringen av mobilnettet er planlagt ferdig om et par år,

- Å vri hovedinntjeningen i selskapet fra ringing og SMS til mobildata er banebrytende. For kundene gir omleggingen bedre oversikt og veldig enkle og relevante valg. For oss handler det om å ta et viktig skritt mot en sunn og bærekraftig forretningsmodell, som er tilpasset dagens og morgendagens kunder, og deres bruksmønster, sier Baumann.

Kontaktperson i NetCom:
Øyvind Vederhus, kommunikasjonsdirektør, tel; +47 951 37 951

Fakta

• NetCom bryter med tradisjonell mobilprising, og fjerner prisen på ringeminutter og meldinger.
  • Det eneste kunden trenger å velge, er størrelsen på datapakken.
  • NetComs nye SMART-portefølje består av fire pakker: Smart Mini (200MB) koster 199 per måned, Smart Basis (1,5GB) koster 299 per måned, Smart Pluss (3GB) koster 399 per måned, Smart Super (6GB) koster 549 per måned
  • Alle abonnementene kan kjøpes med Spotify Premium for 99 per måned inkludert 500 ekstra MB.
  • Alle abonnementene kan inkludere et ekstra data-SIM for 30 kroner per måned
  • Basis, Pluss og Super inkluderer tjenesten «Ring uten tillegg i Norden», hvor utlandstillegget på samtaler til og fra Norden er fjernet.