NetCom lanserer 4G i tre nye byer

(Oslo, 1. februar 2011) I dag lanserer NetCom 4G i Trondheim, Bergen og Stavanger, og med det har innbyggerne i ytterligere tre norske byer tilgang på fremtidens høyhastighets mobile bredbånd.

4G gir ti ganger raskere surfehastigheter enn dagens Turbo 3G, og ble lansert i Oslo i desember 2009 som det første stedet i verden. Det siste året har NetCom jobbet med å bygge et 4G-nett også i Bergen, Trondheim og Stavanger. Nå kan innbyggerne i disse byene ta nettet i bruk.

- Vi er glade for at vi nå kan lansere 4G-nettet i tre nye byer og at de som bor og jobber der får tilgang på neste generasjon mobilnett. 4G gir kundene våre muligheten til å surfe gjennom mobilnettet til ekstremt gode hastigheter, og vi tror det nye supernettet vil bidra til å endre våre mobil- og internettvaner ytterligere, sier August Baumann, administrerende direktør i NetCom.

God fart uten kabel
4G-nettet gir surfehastigheter som er høyere enn det de fleste har gjennom det faste bredbåndet hjemme i veggen.

- Med 4G kan du gjøre det samme på internett som det du gjør i dag, uten at du trenger å være koblet til en kabel eller en WiFi-zone med begrenset rekkevidde. 4G er så raskt at tunge vedlegg på 500 MB kan lastes ned på et par minutter. Du kan streame live HD-film og spille online-spill uten en eneste forsinklese. Du kan se på YouTube med topp kvalitet. Og du kan sende tunge bildefiler uten problemer, sier Baumann.

Tidenes deknings- og hastighetsløft
NetCom er i gang med tidenes deknings- og hastighetsløft og investerer 1 milliard kroner i et topp moderne mobilnett. I løpet av 2011 vil flere byer, tettsteder og populære hytteområder få tilgang på 4G.

Når nettmoderniseringen er fullført, vil 89 % av Norges befolkningen ha tilgang på 4G og 95 % av befolkningen ha tilgang på 3G.

Fakta om 4G
* 4G er neste generasjons mobile bredbånd og er 10 ganger raskere enn Turbo 3G
* NetCom lanserte 4G i Oslo i desember 2009 som det første stedet i verden
* I dag lanseres 4G i Bergen, Trondheim og Stavanger