NetCom løfter 4G-dekningen

(Oslo, 14. mars 2013) NetComs testvinnende 4G-nett åpner i tre nye byer og tilbyr dermed mobil supersurfing i 85 byer, tettsteder og hytteområder.

I dag åpner NetCom 4G-nettet i Tønsberg, Horten og Sarpsborg og dekker dermed 85 byer, tettsteder og hytteområder med mobile surfehastigheter i verdensklassen. Og med påsken for døren er NetCom alene om å tilby 4G-surfing på populære utfartssteder i fjellet.

- God surfedekning er avgjørende for kundene våre. Tidligere lå vi alltid i forkant med ny teknologi og nye tjenester, men nå er det kundene som leder an utviklingen og utfordrer operatørene til å bygge bedre og raskere mobilnett. Vi har aldri brukt større ressurser på 3G- og 4G-utbygging, og dekker nå 85 steder med lynrask 4G. Samtidig har vi så vidt kommet i gang – målet er 90 prosent dekning på 4G og 95 prosent 3G innen få år, sier dekningssjef Tommy S. Johansen i NetCom.

Raskest på 3G og 4G
I en omfattende test i Dagens Næringsliv er NetCom best i test på både på 3G og 4G, opp- og nedlastning.

- Selv om nettet vårt leverer de beste hastighetene i dag, vet vi at dette ikke er godt nok i morgen. Kundene blir stadig mer avanserte, og mens TV- og musikkstrømming var forbeholdt de nysgjerrige for bare et par år siden er dette nå hverdags for smarttelefon- og mobile bredbåndskunder. Vi må jobbe hver dag for å holde tritt med utviklingen i kundens bruksmønster, sier Johansen.

4G-telefoner og Turbo 3G
NetCom åpner for 4G-surfing på telefoner til sommeren, men tilbyr i dag landets raskeste 3G-surf med opptil 42 Mbps.

- 4G på telefoner blir svært viktig fremover, både fordi skjermene nå er store nok til å ta over tradisjonell tabletbruk, og som avlastning for 3G-nettet hvor kapasiteten utfordres i takt med økt databruk. Det store rushet med 4G-telefoner med bred frekvensstøtte kommer først nå, derfor har vi gitt oss litt ekstra tid til å fintune teknologien før vi slipper den løs på markedet, sier Johansen.

Her har NetCom 4G-dekning (velg «DATA» i rullgardinen)
Her er NetComs 4G-abonnement

Kontaktperson i NetCom:

Øyvind Vederhus, kommunikasjonsdirektør, tel +47 951 37 950

Fakta:
* NetCom dekker 85 byer, tettsteder og hytteområder med 4G
* I påskefjellet tilbyr NetCom 4G på Hafjell, Kvitfjell, Trysil, Geilo, Skeikampen, Norefjell, Sjusjøen, Hemsedal, Beitostølen, Oppdal og Stranda.
* NetCom dekker 85% prosent av befolkningen med 3G, med surfehastigheter inntil 42 Mbps.
* Om få år skal NetCom dekke 95% av befolkningen med 3G, og 90% med 4G.